چکیده:
فهم مقصود خداوند از آخرین پیام الهی به عنوان معجزه آخرین پیامبر الهی که
در اختیار انسان قرار گرفتهء برای قرار گرفتن در مسیر هدایت لازم و ضروری به
نظر میرسد. لذا از همان ابتدای نزول قرآن» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به
تبیین آیات پرداخته و بعد از ایشان این مسئولیت به عهده جانشینان حضرت
یعنی ائمه علیهم السلام قرار گرف. مطالعه و بر سی این دسته از روایات، نکات و ظرایف زیبایی نسبت به آیات قرآن نمایان خواهد کرد. به عنوان مثال بررسی
دو روایت تفسیری امام رضا علیه السلام ذیل آیه ۲۹ سوره حج در رابطه با
معنای «تفث» و مراد از طواف مورد اشاره در آن دریچهای از فهم این آیه خواهد
گشود که بدون توجه به آن، فهم آن سخت و بلکه ناممکن بود.
خلاصه ماشینی:
3. روایات تفسیری حضرت رضا (علیه السلام) ذیل آیه 29 سوره حج در این بخش بعد از نقل آیه، دو حدیث تفسیری رسیده از حضرت رضا (علیه السلام) ذیل آیه مذکور را همراه با بررسی سندی و محتوایی آن از نظر میگذرانیم: آیه مورد بحث: «ثم لیقضوا تفثهم و لیوفوا نذورهم و لیطوفوا بالبیت العتیق؛ سپس چرک از خود دور کنند و نذرهای خویش را ادا کنند و بر آن خانه کهنسال طواف کنند» دو حدیث تفسیری موجود از حضرت رضا علیه السلام ذیل آیه مذکور عبارت است از: حدیث اول: أحمد بن محمد عن ابن أبی نصر قال: قلت لأبی الحسن الرضا ع إنا حین نفرنا من منی أقمنا أیاما ثم حلقت رأسی طلب التلذذ فدخلنی من ذلک شیء فقال کان أبو الحسن ص إذا خرج من مکة فأتی بثیابه حلق رأسه قال و قال فی قول الله عز و جل: ثم لیقضوا تفثهم و لیوفوا نذورهم قال التفث تقلیم الأظفار و طرح الوسخ و طرح الإحرام (الکافی، ج4، ص503)؛ بزنطی میگوید که امام رضا علیه السلام گفتم: زمانی که از منا کوچ کردیم، چند روزی (در مکه) اقامت داشتیم.
حدیث دوم: عدة من أصحابنا عن سهل بن زیاد عن أحمد بن محمد قال قال أبو الحسن ع فی قول الله عز و جل: و لیطوفوا بالبیت العتیق قال طواف الفریضة طواف النساء (همان، ج4، ص512؛ تهذیب الأحکام، ج5، ص285)؛ امام رضا علیه السلام درباره این فرمایش خداوند که «و لیطوفوا بالبیت العتیق» فرمودند: طواف واجب همان طواف نساء میباشد.