چکیده:
در پژوهش حاضر سعی شده است با بررسی دقیق پژوهشهای انجام شده در خصوص تابع تقاضا، روشی برای استخراج توابع تقاضای ارتباطات میان فردی در شبکههای اجتماعی ارائه شود تا با مدلسازی ریاضی دقیق، امکان مطالعه رفتار کاربران در فضای مجازی و مدیریت آسیبهای احتمالی فراهم آید. بر این اساس، واحد تحلیل در این مطالعه، کاربران شبکههای اجتماعی در نظر گرفته شده است. پس از مدلسازی روش استخراج تابع تقاضا در محیط فعالیت رسانههای اجتماعی، بهمنظور بررسی امکان اجرای روش پیشنهادی در فضای واقعی، اطلاعات مربوط به 621 نفر از کاربران شبکههای اجتماعی جمعآوری شد و بعد از بررسی اولیه 120 نفر انتخاب شدند. همچنین اطلاعات لازم برای اجرای مدل پیشنهادی بر اساس پرسشنامه محققساخته (با ضریب CVR و اسپیرمن قابل قبول) جمعآوری شد. روش استخراج توابع تقاضا، رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و الگوریتم جستجوی غیرخطی تکبعدی بوده است. یافتهها نشان داد که با ترکیب این دو روش آماری و ریاضی، میتوان توابع تقاضا را برای شبکههای اجتماعی و ارتباطات رودررو استخراج کرد.
خلاصه ماشینی:
تدوین روش برآورد تابع تقاضای شبکه های اجتماعی با رویکرد غیرخطی احمد قیومی *، دکتر علیاکبر فرهنگی ، دکتر حمیدرضا حسینی دانا ** چکیده در پژوهش حاضر سعی شده است با بررسی دقیق پژوهش های انجام شده در خصوص تابع تقاضـا، روشی برای استخراج توابع تقاضای ارتباطات میان فردی در شبکه های اجتماعی ارائـه شـود تـا بـا مدل سازی ریاضی دقیق ، امکان مطالعه رفتار کاربران در فضای مجازی و مدیریت آسیب های احتمالی فراهم آید.
به همین سبب ، در این مطالعه براساس نظریه های اقتصاد رفتاری سعی شـده اسـت که تابع تقاضای شبکه های اجتماعی و ارتباطات رودررو کشف شود و نوع ارتباط میـان این دو تابع مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ تا بتوان با شـناخت عمیـق از گسـترش ایـن رویداد نوین در روابط میان فردی به کنترل آسیب هـای احتمـالی آن پرداخـت .
بررسی پیشینه تجربی جهت کشف روش مطلوب برای استخراج تابع تقاضای شبکه های اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس یافته های جدول ١ به نظر میرسد پیش فرض لگاریتمی و غیرخطی بودن بر روابط میان متغیرها غالب بوده و مهم ترین مرکز اطلاعـاتی بـرای جمـع آوری اطلاعـات مرکز آمار ایران است .
نکته قابل توجه اینکه براساس مقایسه دو منحنی انگل میتـوان گفت ارتباط در شبکه های اجتماعی نسبت به ارتباطـات میـان فـردی حضـوری نیـازی لوکس یا تجملی محسوب میشود؛ چراکه با افزایش زمان فراغت ، اعضای جامعه مـورد مطالعه میل بیشتری به ارتباطات میان فردی حضوری نشان میدهند.