چکیده:
خانواده به عنوان اساسیترین نهاد اجتماعی، در طول تاریخ بشری بر اثر عوامل گوناگون دستخوش تغییر شده است که یکی از این عوامل اشتغال زنان و تاثیر آن در تربیت فرزندان است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای مسوولیتپذیری و انگیزه پیشرفت در نوجوانان(پسر و دختر) با مادران شاغل و خانهدار بود. روش تحقیق علی ـ مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه نهم شهرستان قم، در سال تحصیلی95ـ 94 بود که تعداد 372 نفر از آنها (186 دانشآموز با مادر شاغل و 186 دانش آموز با مادر خانهدار،186 دختر و 186 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه مسوولیتپذیری نوجوانان کرمی و نعمتی و انگیزه پیشرفت هرمنس بود. برای تحلیل دادهها از روش توصیفی(میانگین و انحراف معیار)وآزمون مانوا و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کلی مسوولیت پذیری در نوجوانان با مادران خانه دار بیشتر از شاغل است و این تفاوت معنادار است(P<0.05). اما در مقایسه انگیزش پیشرفت، این تفاوت معنی دار نیست. ضمنا در مقایسه مسوولیت پذیری دختران و پسران، تفاوت در خرده مقیاس امانتداری معنادار بود(( P<0.001 که حاکی از بالاتر بودن میانگین امانتداری در پسران نسبت به دختران است. از لحاظ انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز، این تفاوت معنادار بود(P<0.01) و میانگین نمره انگیزش پیشرفت تحصیلی در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین اشتغال مادران بر محیط خانواده خصوصا بر مسوولیتپذیری و انگیزه پیشرفت فرزندانشان تاثیرگذار است و با توجه به جنسیت نیز در مورد این متغیرها تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
مقايسه مسؤوليت پذيري و انگيزه پيشرفت تحصيلي در نوجوانان با مادران شاغل و خانه دار (پسر و دختر) 1 اکرم السادات حسيني 2 دکتر مجيد ضرغام حاجبي 3 دکتر عباس حبيب زاده 4 مريم احمدي فقيه چکيده خانواده به عنوان اساسيترين نهاد اجتماعي، در طول تاريخ بشري بر اثر عوامل گوناگون دست خوش تغيير شده است که يکي از اين عوامل اشتغال زنان و تاثير آن در تربيت فرزندان است .
جدول ٢:يافته هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون سؤالات پژوهش پرسش اول : آيا بين مسؤوليت پذيري وابعاد آن در نوجوانان با مادران شاغل و خانه دارتفاوت معنادار وجود دارد؟ در بررسي اولين پرسش پژوهش ،يافته ها به شرح زير گزارش شده است .
پرسش سوم : آيا بين انگيزش پيشرفت تحصيلي در نوجوانان با مادران شاغل و مادران خانه دارتفاوت معنادار وجود دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش از آزمون تي مستقل استفاده شده است .
(2005), A Study on the Relationship Between the Students' Participation in School Decisions or their Achievement motivation in the Middle School of Tehran, A Master's Thesis, Islamic Azad University, Central Tehran.
[In Persian] Alan J (2010) Adolescents' ideas about individual and social responsibility in relation to children's household.
Quarterly Journal of Education) 223-231 (2) [In Persian] Blascova,M.
(2012), Research on views about male university students' marriage and future family role expectation, Social and Behavioral Science, 46(0), 3275- 3278.
The interplay of students and parents responsibility judgments in the school context and their associations with student motivation and achievement.
Journal of Women's Studis; 6(2): 79-106 [In Persian] Khanjani, Z & Mahmoud Zadeh, R.
Faculty of Educational Sciences, Rudehen University [In Persian] Sadeh,A.