چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجربه عضویت دبیران در شبکههای اجتماعی و جایگاه آن بر زندگی خانوادگی و روابط زناشویی آنان است. برای درک تجربه دبیران از روش نمودشناسی تفسیری که از رویکردهای پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. نمونهها از میان دبیران آموزش و پرورش شهرستان روانسر بهگونهای انتخاب شد که متأهل و دارای حداقل یک فرزند بوده، دست کم یک سال از عضویت و فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی سپری شده بود. دادهها از راه مصاحبه ژرف ساختار یافته و مشاهده هدفمند جمعآوری و سپس نگاشته و به روش ون منون تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش میتوان تجربه دبیران را در سه موضوع اصلی تجربه درباره علل عضویت، چالشهای عضویت و راهکارهای کاهش چالشها دستهبندی و توصیف کرد. تجربه علل عضویت دربردارنده تسهیل برقراری ارتباط، پرکردن اوقات فراغت، تسهیل آزادی بیان، دستیابی به آخرین اخبار و اطلاعات، افزایش غمخواری و یادگیری و آموزش شد. چالشهای عضویت شامل هنجارشکنی، کاهش مناسبات خانوادگی، نقض حریم خصوصی، ترویج روابط غیرمتعارف، رواج فرهنگ بی بندوباری و سبک زندگی غربی شد. راهکارهای پیشنهادی دبیران نیز شامل فرهنگسازی، تنوعبخشی به برنامههای رسانه ملی، آگاهی بخشی به خانوادهها، پر کردن واقعی اوقات فراغت و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی شد. در پایان باید گفت فناوری شبکههای اجتماعی ابزاری خنثی محسوب نشده و به بهای ارائه امکانات و خدمات منحصربفرد میتواند زندگی زناشویی و خانوادگی دبیران را با تهدید روبرو کند.
خلاصه ماشینی:
اهميت و ضرورت اين پژوهش از آنجا ناشي ميشود که با توجه به استقبال بينظير اقشار مختلف جامعه از شبکه هاي اجتماعي مجازي به ويژه دبيران و معلمان ، اين فناوري بخش هاي مختلف زندگي انساني را تحت تأثير خود قرار داده است .
بر همين اساس هدف اصلي اين پژوهش نمودشناسي تجربه ي عضويت دبيران در شبکه هاي اجتماعي و جايگاه آن بر زندگي خانوادگي و روابط زناشويي آن ها است .
در اين پژوهش از نمودشناسي تفسيري با تأکيد بر رويکرد ون منن ١ براي کشف تجربه هـاي زيسته دبيران درباره عضويت در شبکه هاي اجتماعي مجازي و جايگاه آن در روابط خانوادگي و زناشويي بهره 1 .
Holloway & Wheeler (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي پژوهش نتايج انجام مصاحبات ، پس از گردآوري داده ها و تحليل و ادغام کدهاي مشابه در يکديگر، سه حوزه اصلي علل گرايش ، چالش ها و راه کارهاي کاهش چالش ها در شبکه هاي اجتماعي به تصوير کشيده شده است .
اما امروزه شبکه هاي اجتماعي به علت مجازي بودن اکثر اين ارزش ها را ناديده و حتي بيارزش کرده است » (دبير ١).
Tehran: Institute for the Development of School Information Technology.
Effect of social networks on 10 year survival in very old Australians: the Australian longitudinal study of aging.
Quarterly journal of psychology and social studies.
Relationship between internet addiction and anxiety, depression and self efficacy in middle and high school students.
Ethics, sadness and information and communication technology.
The impact of Internet Pornography on marriage and the family: a review of the research.