چکیده:
زمینه: اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷـﺎﺧﻪ ای از داﻧـﺶ اﺧـﻼق ﺑـه ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ اﺧﻼﻗﯽ در یﮏ ﺣﺮﻓﻪ و ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺧﻼﻗـﯽ آن ﻣﯽ ﭘﺮدازد پژوهش حاضر با هدف رابطه بین اخلاق حرفه ای و اثربخشی مدیران باشگاههای ورزشی اصفهان انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان باشگاه های منتخب اصفهان به تعداد 240 نفر که 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد بین اخلاق حرفه ای و اثربخشی مدیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده اثربخشی مدیران در گام اول بعد اخلاق وظیفه محور و در گام دوم بعد اخلاق خودخواهانه می باشد.
نتیجه گیری: مدیران باشگاه های ورزشی بهترین رفتار و اخلاق را از خود نشان دهند و هنگام دریافت نظرات سایر همکاران بی طرفانه و به دور از غرض عمل نماید.
Background: Professional ethics serves as a basis for ethical and practical research knowledge. The purpose of this research was to investigate the relationship between professional ethics and managers' effectiveness of Isfahan sport clubs.
Method: The research was descriptive and correlational. The statistical population in this study is all employees of selected clubs in Isfahan province (240 people), Using the Cochran program, 150 people were selected as samples. They were selected as stratified random sampling. Data collection tool was a questionnaire. Data were analyzed using multiple regression.
Results: The results showed a positive and significant relationship between professional ethics and managers' effectiveness. Also, among the variables studied in regression, the best predictor of the effectiveness of managers in the first step is ethical duty-centered, and in the second step is the selfish ethical dimension of professional ethics.
Conclusion: Sport club managers show the best behavior and ethics, and act in the unbiased and unobtrusive manner of other colleagues.