چکیده:
این پژوهش به طراحی مدل توسعه کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار میپردازد. کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید یا ابداع روشهای نوین در امور جاری میباشد که امروزه نقش و اهمیت آن بر همگان روشن است و در توسعه و پیشرفت یک کشور نقش مهمی بازی میکند. این پژوهش با تمرکز بر روی کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار به طراحی و ارائه یک مدل ساختاری میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- اکتشافی میباشد. دادههای این پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه محققساخته در میان زنان سرپرست خانوار به صورت تصادفی جمع آوری شده است. به منظور آزمون طراحی و ارائه مدل از نرمافزار لیزرل 8/8 و برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار SPSS24استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که چهار بعد عوامل نهادی، ساختاری، محیطی و رفتاری به ترتیب دارای ضریبی برابر با 46 / 0، 72 / 0، 71 / 0 و 81 / 0 است و همگی از اعتبار کافی برای طراحی مدل توسعۀ کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار در شهرتهرانبرخوردارند. نتیجهگیری: فرآیند توسعه کارآفرینی شهری تحت تاثیر عوامل نهادی، ساختاری، محیطی و محتوایی متعددی واقع میشود، که در این میان انگیزههای کارآفرینی، فرآیند انجام امور و فعالیتهای موثر بر کارآفرینی، عوامل ساختاری، حمایت از نوآوری و ایدههای جدید، برندسازی کارآفرینی شهری، رشد و توسعهی کارآفرینی اجتماعی، نوآوری اجتماعی و حمایت از ساختارهای نوآور در خصوص مسائل اجتماعی زنان، نوآوری خدمات و خلق ارزشهای جدید، بازاریابی و توجه به مسائل در فعالیتهای خدماتی زنان، شبکههای ارائه دهندهی خدمات کارآفرینی شهری و در نهایت توسعهی فرصتهای جدید کارآفرینی میتوانند اثر تقویتکننده یا تضعیفکننده بسیاری برفرآیند کارآفرینی داشته باشد، شناخت این نیازها و انگیزهها با توجه به تفاوتهای جنسیتی میتواند مراتب تسهیل توسعه کارآفرینی شهری زنان شود.
This research deals with the design of a development model for the entrepreneurship of urban workingwomen. entrepreneurship is defined as doing new things or pointing out new methods for current tasks. today the importance of entrepreneurship is noticeable for all, as it plays a key role in the development of a country. focusing on the entrepreneurship of urban of workingwomen, this research presents a structural model. with regard to the target, this research is an applied study with a descriptive/heuristic nature. the data have been acquired using questionnaire prepared by the researchers and distributed at random among workingwomen.in order to test the design and the model,the Lisrel 8.8 software has been applied and in order to heuristically analyze the causes,the SPSS24 software has been utilized.the results show that the development process of entrepreneurship is affected by several intrinsic, as well as structural, environmental and content factors,among which the entrepreneurship motivations, the process of carrying out affairs and activities affecting entrepreneurship, structural factors, supporting of new innovation and the new ideas, branding of urban entrepreneurship, growth and development of social entrepreneurship, social innovation and support for innovative structures on woman`s social issues, service innovation&creation of the new values, marketing and paying attention to issues in new woman`s sevice activities, the netwoks of entrepreneurship services and finally the development of new entrepreneurial opportunities can significantly strengthen or impede the process of entrepreneurship.awareness of such requirements and motivations in the presence of the gender differences might facilitate the entrepreneurship of urban of women
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که چهار بعد عوامل نهادی ، ساختاری ، محیطی و رفتاری به ترتیب دارای ضریبی برابر با ٠/٤٦، ٠/٧٢، ٠/٧١ و ٠/٨١ است و همگی از اعتبار کافی برای طراحی مدل توسعۀ کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار در شهر تهران برخوردارند.
طیف وسیع مسائل و مشکلات ناظر بر موضوعات اقتصادی ، فرهنگی ، سلامت و مهارتی زنان سرپرست خانوار در سطح شهر تهران و رشد جمعیت این جامعه ، سبب شد تا به بهره مندی از کارآفرینی (به طور خاص کارآفرینی شهری ) توجه شود تا بتوان با توسعه آن در حد معقول به رفع مشکلات این جامعه اقدام کرد، زیرا مطابق تحقیقات و مطالعات ، کارآفرینی سهم عمده ای در ایجاد شغل های جدید، ایجاد ثروت ، کاهش فقر و ایجاد درآمد برای افراد و دولت ها دارد (سارکرو پالیت ١، ٢٠١٤، ص .
از همین منظر، توجه به آن و مفهوم دیگری به نام «کارآفرینی پایدار» که «هرگونه تغییر در سبک زندگی ، ارتباطات ، ایجاد ارزش در تعاملات ، خلق ثروت ، کاهش فقر، ایجاد اشتغال در قالب شبکه های اجتماعی و یا کسب وکاری را شامل می شود»، نظر محقق را جلب کرد و با توجه به اینکه تحقیق جامعی که به توسعۀ کارآفرینی ، کارآفرینی پایدار و کارآفرینی شهری در حوزۀ زنان سرپرست خانوار پرداخته شده باشد، یافت نشد؛ لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومی از توسعۀ کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار در شهر تهران انجام شد تا مشخص کند که مدل توسعه کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار در حیطۀ چهار عامل نهادی ، ساختاری ، محیطی و محتوایی چگونه است .