چکیده:
زمینه و هدف: در عصر حاضر رسانههای جمعی بهویژه شبکههای ماهوارهای با قابلیت خلق واقعنمایانه ایدهها و آرمانها، مشروعسازی اروتیک، تبدیل جهان عمومی به جهان خصوصی؛ الگوبرداری اجتماعی سبک زندگی را بهشدّت تحت تأثیر قرار دادهاند. با این رویکرد هدف این پژوهش، بررسی تأثیر قدرت نرم شبکههای تلویزیونی ماهوارهای بر الگوبرداری اجتماعی و تغییر سبک زندگی در بین زنان شاغل در آموزشوپرورش شهر زنجان است. روش: این تحقیق، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی - تحلیلی است. جامعۀ آماری «زنان شاغل در آموزشوپرورش شهر زنجان» بوده و حجم نمونه مورد نیاز پژوهش برابر با 270 نفر برآورد شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری در نرمافزار spss انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد، استفاده از ماهواره تأثیر معناداری بر متغیر «الگوبرداری اجتماعی» داشته است. همچنین درزمینۀ متغیرهای استفاده از ماهواره، شاخص (نوع استفاده) بیشتر از شاخص (میزان استفاده) بر الگوبرداری اجتماعی جامعه آماری تأثیر داشته است و به عبارتی این محتوا و ماهیت برنامههای شبکههای ماهوارهای بوده است که بر کمیت استفاده از برنامههای ماهوارهای در بین زنان غلبه داشته است. نتیجهگیری: استفاده از شبکههای ماهوارهای و محتواگرایی آن بهعنوان یکی از منابع مهم چالشی برای نظام و تهدیدی چراغ خاموش برای قداستزدایی از ارزشهای دینی و ضربه به کیان خانواده محسوب میشود؛ چنانکه گرایش و غلبه مصرف محتویات این رسانه؛ تبلور خود را در یک دورۀ زمانی پنج تا ده ساله به شکل رسوب روحیه غربگرایی، روحیه تجملگرایی، مصرفگرایی، تغییرات ظاهری و... نشان داده و این امر میتواند زمینهساز هزینههای جدی برای نسل آینده یک ملت باشد.
Furthermore, based on descriptive findings, the most desirable audience of satellite networks is necessarily It's not politics, it's programs that are more of a feature of indirect advertising, and the daily lives of people and their beliefs. Also, data about the mechanisms of the interconnection between watching satellite and lifestyle shows that viewing these types of networks leads more people to accept Western culture or life along with luxury. And the worrying thing is that cultural change or lifestyle changes are not healed for expecting surface changes, such as a simple political change, but a phenomenon like luxuries, if not fulfilled, can be seen in the form of a phenomenon like a relative deprivation feeling And a population is always dissatisfied or productive consumer populations that are insurmountable and have a collective interest. The results of the analytical findings also showed that, based on the structural equation model, the use of satellite networks with a standard coefficient of 3.87 has a significant effect on lifestyle changes in the statistical society. This tendency to Western culture can also be disturbing. Of course, it should be noted that this concern is merely due to the superficial characteristics of Western culture, that is, if the profound features of Western culture, such as perseverance, rationality, the tendency to engage in dialogue, and order ...
خلاصه ماشینی:
با این رویکرد هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر قدرت نرم شبکه های تلویزیونی ماهواره ای بر الگوبرداری اجتماعی و تغییر سبک زندگی در بین زنان شاغل در آموزش وپرورش شهر زنجان است .
مقاله مستتخرج از پایان نامۀ کارشناسی ارشد خدیجه حیدری با عنوان : (ارزیابی میزان استفاده از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و تأثیر آن بر الگوبرداری اجتماعی (تغییر سبک زندگی ) در بین زنان شهر زنجان (مطالعه موردی : زنان شاغل آموزش وپرورش ) می باشد که در سال ١٣٩٧ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به راهنمایی دکتر مهدی قدیمی انجام شده است .
Hall بنابراین با توجه به تأثیرات مخرب و منفی ماهواره بر افراد جامعه و خانواده در این پژوهش ، آثار استفاده از ماهواره و الگوبرداری اجتماعی (تغییر سبک زندگی ) در بین زنان شاغل شهر زنجان بررسی شده و با شناخت تأثیر آسیب های منفی ماهواره و بررسی علل و ریشه آن ، برای رفع آسیب ها و بهبود شرایط موجود آن راه حل هایی پیشنهاد می شود (شکل شماره یک ).
نتایج یافته های تحلیلی نیز نشان داد که بر اساس مدل معادلات ساختاری ، استفاده از شبکه های ماهواره ای به طور متوسط با ضریب استاندارد ٣/٨٧ تأثیر قابل توجهی بر تغییر سبک زندگی جامعه آماری داشته است .