چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کتاب تفکر و سواد رسانهای در ارتقای ابعاد چهارگانه (بعد شناختی، بعد احساسی، بعد زیباییشناختی و بعد اخلاقی) سواد رسانهای دانشآموزان مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بوده است. روش پژوهش از لحاظ دستیابی به هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان سال دوم و سوم شهر را در برمیگیرد که در سال تحصیلی 9۷-139۶ در مدارس متوسطه این شهر مشغول تحصیل بودهاند. یافتههای پژوهش نشان داده است که کتاب تفکر و سواد رسانهای در ارتقای سواد رسانهای و ابعاد چهارگانه آن در میان دانشآموزان نقش دارد. بر اساس مدل مفهومی پژوهش و با رجوع به آرای اندیشمندان این حوزه میتوان مدعی شد که بعد ادراکی و زیباییشناختی سواد رسانهای، کاملاً حصولی و قابل آموزش است چنانکه میتوان با بهرهگیری از کتاب «تفکر و سواد رسانهای» در این زمینه به مهارت رسید؛ مهارتی که بهطور قطع، در پرورش بعد احساسی و اخلاقی دانشآموزان مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر، نهادهای تأثیرگذار در بحث آموزش، در ترویج بعد زیباییشناختی سواد رسانهای نقش بسزایی دارند و میتوانند با بهرهگیری از دانش و مهارتهای تخصصی خود مروج و مبلغ این بعد از سواد رسانهای باشند.
The purpose of this research is to study on the role of "Thinking and Media Literacy" book in promoting four dimensions of media literacy (cognitive, emotional, aesthetic and ethical) in high school students in Ardabil city. The paper is applied research and was conducted through survey. The statistical population included all the junior and Sophomore students during the academic year 2017-2018. The findings showed that "Thinking and Media Literacy" play a role in promoting media literacy and its four dimensions among students. Based on the conceptual model of research and referring to the opinions of scholars in this field we can claim that the cognitive and aesthetic dimension of media literacy is quite instructive. As such one can get skill by using the book; the skill that will definitely be effective in developing students' emotional and ethical dimension. On the other hand, institutions influencing education play an important role in promoting the aesthetic Dimension of media literacy and can promote this dimension of media literacy by utilizing their specialized knowledge and skills.
خلاصه ماشینی:
از این رو، با در نظر گرفتن اهمیت آموزش سواد رسانه ای، هدف از پژوهش حاضـر، بررسی نقش کتاب «تفکر و سواد رسـانه ای» در ارتقـای سـواد رسـانه ای دانـش آمـوزان مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل بوده است .
آزمون آماری برای بررسی معنادار بودن نقش کتاب تفکر و سواد رسانه ای در ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه دوم :کتاب «تفکـر و سـواد رسـانه ای »، در ارتقـای بعـد ادراکـی (شـناختی) دانش آموزان نقش دارد.
آزمون آماری برای بررسی معنادار بودن نقش کتاب تفکر و سواد رسانه ای در ارتقای بعد احساسی دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول ٨ میتوانید مقدار آماره من – ویتنـی، ویلکاکسـن و مقـدار Z را مشـاهده کنید.
آزمون آماری برای بررسی معنادار بودن نقش کتاب تفکر و سواد رسانه ای در ارتقای بعد اخلاقی دانش آموزان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول ١٠ میتوانید مقدار آماره من – ویتنی، ویلکاکسن و مقـدار Z را مشـاهده کنید.
همچنین در نظریه یادگیری اجتماعی «بندورا» بر نقش فراینـدهای شـناختی فـرد در پاسخ به محرک تأکید شده است ؛ ازاین رو، بر اساس یافته حاصل از این فرضیه میتـوان چنین بیان کرد که با ارتقای بعد ادراکی (شناختی ) از طریق آموزش کتاب «تفکر و سواد رسانه ای »، به شکل گیری رفتار مناسب در دانش آموزان برای برخـورد صـحیح بـا انـواع رسانه ها و استفاده از پیام های رسانه ای کمک مـیشـود.