چکیده:
کمپینهایی که طی سالهای اخیر در شبکههای اجتماعی شکل گرفته تا از زنان برای مبارزه با حجاب قانونی دعوت کند، تاحدودی تأثیرگذار بوده و چالشهایی را در جامعه زنان ایجاد کرده است؛ ازجمله، کمپین «چهارشنبههای سفید» که به عنوان یک کمپین اعتراضی، علیه حجاب زنان در ایران راهاندازی شده است. بهاینترتیب، پژوهش حاضر به بررسی محتوای پیامهای زنان کمپین در شبکه اجتماعی اینستاگرام پرداخته، از میان 4600 پست ارسالی کاربران، تعداد 94 پست با نمونهگیری هدفمند، از آغاز کمپینِ چهارشنبههای سفید، یعنی اردیبهشت 1396 تا اردیبهشت 1397 مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان 94 پیام کدگذاری شده، 17 مؤلفه، 9 اصل و چهار مبنا استخراج شده است. اصول حاکم بر محتوای این پیامها در اینستاگرام، شامل 4 اصل عدالت اجتماعی، ابراز مخالفت، ساختارشکنی و دموکراسی غربی بوده و با توجه به مبناها و مؤلفههای استخراجشده، مشخص میشود که هسته اصلی پیامها رسیدن به دموکراسی غربی از طریق مخالفت با سنت حاکم بر جامعه و حمایت از آزادی زنان به سبک غرب است.
Campaigns on social media in recent years have been somewhat effective to invite women to fight the legal veil and have created challenges in the women's community. For example, the "White Wednesdays" campaign, which has been launched as a protest campaign against women's hijab in Iran. This study examined the content of the women's messages of the campaign on the social network Instagram. Out of 4600 posts released by users from the beginning of the White Wednesdays campaign, ie May 2017 to May 2019, 94 posts were analyzed which selected by purposeful sampling. Out of 94 coded messages, 17 components, 9 principles and 4 foundations were extracted. The results showed that the principles outlining the content of these messages on Instagram included four principles of social justice, opposition, deconstruction and Western democracy. And given the foundations and components extracted, it became clear that the core message was to achieve Western democracy by opposing the prevailing tradition of society and supporting women's liberation in the Western style.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب ، پژوهـش حاضر به بررسـی محتوای پیام هـای زنـان کمپین در شـبکه اجتماعـی اینسـتاگرام پرداخته ، از میـان ٤٦٠٠ پسـت ارسـالی کاربـران ، تعداد ٩٤ پسـت بـا نمونه گیـری هدفمند، از آغـاز کمپین ِ چهارشـنبه های سـفید، یعنـی اردیبهشـت ١٣٩٦ تـا اردیبهشـت ١٣٩٧ مـورد تحلیـل قـرار گرفته اسـت .
اصول حاکـم بـر محتـوای ایـن پیام ها در اینسـتاگرام ، شـامل ٤ اصـل عدالـت اجتماعی، ابـراز مخالفـت ، ساختارشـکنی و دموکراسـی غربـی بـوده و بـا توجـه بـه مبناها و مؤلفه هـای استخراج شـده ، مشـخص میشـود که هسـته اصلـی پیام ها رسـیدن به دموکراسـی غربـی از طریق مخالفت با سـنت حاکـم بر جامعه و حمایـت از آزادی زنـان به سـبک غرب اسـت .
اصـول حاکـم بـر محتـوای پیام هـای کنشـگران زن کمپیـن چهارشـنبه های سـفید در اینسـتاگرام کدام انـد؟ رویکردهای نظری پژوهش کمپیـن : بـه معنای پویـش ، مبـارزه ، کارزار، هماهنگی و کار دسـته جمعی ، برای رسـیدن بـه یـک هـدف خـاص بیشـتر بـا ته مایـه سیاسـی یـا تبلیغاتی آمده اسـت (دیکشـنری آبادیـس ، ١٣٩٥).
نوآوری پژوهش حاضر طالبیـان و طالبیـان (١٣٩٦) در پژوهشـی بـا عنـوان «زنـان و کنشـگری در رسـانه های اجتماعـی » بـه بی نتیجـه بـودن چنیـن کمپین هایـی اشـاره کرده انـد: به رغـم ادعاهـای مثبتـی کـه دربـاره آزادی یواشـکی زنان مطـرح می شـود و با آنکه و ایـن صفحـه فیس بوکـی را به منزلـه جنبشـی مؤثـر یـا نـوع بـارزی از کنشـگری بـرای حقـوق زنـان در ایـران می سـتایند، به ایـن جریان نمی تـوان به مثابه جنبشـی سیاسـی یـا اجتماعـی علیـه حجـاب اجباری توجـه کرد؛ هرچنـد که شـاید از طریق 1.