چکیده:
با رشد رسانههای اجتماعی، کارکرد آنها در ورزش، بهطور مداوم افزایش یافته و توجه پژوهشگران ورزشی به این نقش و کارکرد، پیش از پیش جلب شده است. هدف پژوهش حاضر مرور تمامی مقالات منتشر شده در مجلههای ورزشی طی 10 سال گذشته با رویکرد مرور نظاممند بوده است. بانک اولیه مقالات، 156 مقاله را شامل شده که با توجه بهعنوان و واژگان کلیدی که (دربرگیرنده) یکی از واژههای رسانه اجتماعی، توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، پینتسرت یا اسنپچت بوده، انتخاب شدهاند. سپس و با توجه به تاریخ انتشار آنها (2010-2019) 137 مقاله، دانلود و در مرحله بعدی، با مطالعه کامل چکیده 23 مقاله از بانک مقالات کنار گذاشته شد. یافتهها نشان میدهد که تعداد مقالات انتشاریافته و نظریههای بهکار گرفته شده در آنها از سال 2010 تا 2019 بهمرور افزایش یافته است. گوناگونی نظریاتی که پشتوانه پژوهشهای مرور شده بودهاند، مؤید این است که ورزش همچنان بهعنوان یک حوزه چندوجهی در نظر گرفته میشود اما رویدادهای ورزشی مانند جامهای جهانی و المپیکها، حوزهای هستند که در مطالعات رسانههای اجتماعی ورزشی کمتر به آنها توجه میشود.
Social media function is constantly increasing and sports researchers have attended to this role and function more than ago. The purpose of this study was to review all articles published in sports magazines during the last 10 years with a systematic review approach. The initial article database consisted of 156 selected articles, which according to the title and keywords included one of the terms of Social Media, Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest or Snapshot. Then, according to the publication date (2010-2019) and studying abstracts, 137 articles were selected and downloaded. The findings showed that the number of published articles and theories used in them has increased from 2010 to 2019. The diversity of theories supporting the reviewed researches suggests that sport is still considered a multifaceted field, but sporting events such as the World Cup and the Olympics are areas that receive less attention in sports social media studies.
خلاصه ماشینی:
گوناگونـی نظریاتی که پشـتوانه پژوهشهـای مـرور شـده بودهانـد، مؤیـد این اسـت کـه ورزش همچنان بهعنـوان یـک حـوزه چندوجهـی در نظـر گرفته میشود امـا رویدادهای ورزشـی ماننـد جامهـای جهانـی و المپیکها، حوزهای هسـتند که در مطالعات رسـانههای اجتماعـی ورزشـی کمتـر بـه آنها توجه میشود.
بر همین اسـاس ، پرسـش های ایـن پژوهـش به ترتیـب در ادامـه صورت بندی میشود: اول :چـه نظریههایـی به عنـوان چارچـوب نظـری در مطالعـات رسـانههای اجتماعـی ورزشـی ، ١٠ سـال گذشـته اسـتفاده شـده اند؟ تأکیـد بـر کـدام نظریـات بیشـتر بـوده اسـت ؟ دوم :تمرکز مطالعات بر کدام رسانه اجتماعی بیشتر بوده است ؟ سـوم :کدام یـک از ذی نفعـان ورزشـی در ایـن مطالعـات بیشـتر مـورد توجـه بوده انـد؟ چهـارم :کـدام روش شناسـی ها در مطالعـات رسـانههای اجتماعی ورزشـی طی ١٠ سـال گذشـته به کار گرفته شـده اند؟ کـدام روش شناسـی ها پرکاربردتـر بوده اند؟ پنجم :ابزارهای جمع آوری داده در این پژوهش ها کدام بوده اند؟ روش شناسی پژوهش پژوهـش حاضـر، تنهـا بـه مجـل ت علمـی و بین المللـی انگلیسـی زبان ورزشـی محـدود شـده اسـت و مجـل ت بـا موضوعات مربـوط بـه ورزش ، مانند اوقـات فراغت و گردشـگری ، در آن جـای نگرفته انـد.
Snapchat, Social Media, and the Shifting Motivations of Sports fans.
Twitter-Based BIRGing: Big Data Analysis of English National Team Fans During the 2018 FIFA World Cup. Communication & Sport, 1-29.
Social Second Screen: WhatsApp and Watching the World Cup. Communication & Sport, 8)1(, 1-19.
International Sport Federations’ Social Media Communication: A Content Analysis of FIFA’s Twitter Account.