چکیده:
انسان در بعضی موقعیتها، حالت انفعالی به خود میگیرد؛ برای مثال خشمگین میشود؛ ماهیت این انفعالات چیست؟ و آیا با اختیار انسان و با ثواب و عقاب هماهنگ است یا از انسان سلب اختیار میکند؟ هدف پژوهش تحلیل روانشناختی انفعالات و اشارهای به رابطه آن با اختیار است؛ برخی از پرسشهای پژوهش عبارتاند از: «انفعالات در ساحت روانی انسان چگونه تحلیل روانشناختی میشود؟»، «اقسام انفعالات از دیدگاه قرآن کدام است و چه رابطهای با مختار بودن انسان دارند؟»، «مصادیق انفعالات قرآنی کدام است؟»، «انفعالات در قرآن چگونه توصیف میشوند؟»، «تبیین عِلّی انفعالات چگونه است؟»، «پیشبینی و مدیریت انفعالات چگونه ممکن است؟»؛ این پژوهش به روش تفسیر موضوعی (شناسایی آیات مرتبط، بررسی دلالت آیات، رعایت بافت معنایی و سیاق آیات و ملاحظه معانی کنایی و التزامی آیات) انجام شده است. بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: 1. عواطف انسانی به سه نوع انگیزش، هیجان و احساسات تقسیم میشوند؛ 2. انفعالات بسیار فراوان هستند و حالتهای پیوستاری و ترکیبی نسبت به یکدیگر دارند؛ 3. انفعالات (هیجانها و احساسات) نوعاً در انسان با آثار فیزیکی همراهند و در وی تمایل به عملکرد ایجاد میکنند؛ 4. وجود انفعالات با اختیار انسان منافات ندارند.
Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions, Psychological analysis of expressed emotions , Psychological analysis of expressed emotions,
خلاصه ماشینی:
پيشينه در کتاب هاي روان شناسي ، از موضوع «انگيزش و هيجان » به تفصيل سخن گفته شده است ، ولي جنبـه قرآني ندارد؛ بعضي از مطالعات قرآني مرتبط با اين موضـوع عبارت انـد از: الـف ) کاويـاني و کريمـي (١٣٩٠)، در مقاله «منابع انگيزش اخلاقي ، با رويکرد تطبيقي بين ديدگاه علامـه طباطبـايي و مـازلو»، مطالعاتي قرآني −روان شناختي در باب انگيزش انجام داده اند؛ ب) محمـد کاويـاني (١٣٩٢) در مقالـه «رويکردي جامع به مباحث انگيزش از ديدگاه قرآن » مدلي قرآنـي بـراي مباحـث انگيـزش ارائـه کـرده است ؛ ج) کتاب روان شناسي در قرآن (مفاهيم و آموزه ها)، اثر کاوياني و پنـاهي (١٣٩٣) کـه در فصـل چهارم به کلياتي در باب «انگيزش » مي پردازد؛ د) کتاب روان شناسي کاربردي اثر حقـاني (١٣٩۵) کـه فصل ششم آن به بحث انگيزش و هيجان اختصاص يافتـه و از آيـات نيـز بهـره بـرده اسـت ؛ ه ) تبيـک مقاله اي با عنوان «تبيين مدل عملکردي انگيزش براساس منابع اسلامي » (١٣٩٨) منتشر کرده است که به انگيزش با رويکرد قرآني اشاره دارد؛ و) کتاب مقدمه اي بر روان شناسي از ديدگاه قرآن ، براسـاس آثـار آيت الله مصباح يزدي نيز در فصل چهارم به بحث درباره گرايش ها پرداخته و مطـالبي دربـاره عواطـف ، انگيزش ، هيجان و احساسات ذکر کرده است (فيروزيان ، ١٣٩٨)؛ ز) رساله دکتري کريمي (١٣٩٨)، با عنوان «الگوي انگيزش اخلاقي از منظر قرآن کريم » تلاش کرده اسـت تـا مـدلي اوليـه بـراي «عوامـل انگيزش اخلاقي از ديدگاه قرآن » ارائه کند.