چکیده:
مقدّمه و هدف:در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان، هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی بهعنوان مجموعهای از مهارت و استعدادهای روانی، از مهمترین پیشبینیکنندههای رفتارهای پرخطر هستند، زیرا در بین آنها روابط درهمتنیده و پیچیدهای وجود دارد. از همین رو پژوهش حاضر، با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس میزان برخورداری آنها از هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ هدف، تمام دانشآموزان دختر متوسطه دوّم شهر مرند است که از بین آنها تعداد 310 نفر بر اساس جدول «کرجسی و مورگان» به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای سنجش رفتارهای پرخطر زادهمحمدی و احمدآبادی (1387)، هوش معنوی کنیگ (2008)، هوش عاطفی وانگ و لاو (2007) و سلامت اجتماعی کییز (2000) بود. دادهها با استفاده از روشهای آماری پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد، بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، هوش معنوی به میزان 561/.، هوش عاطفی به میزان 299/. و سلامت اجتماعی نیز به میزان 138/. رفتارهای پرخطر را تبیین میکنند که بالاترین تبیین از بین ابعاد هوش معنوی، مربوط به بُعد تولید معنای شخصی، از بین ابعاد هوش عاطفی، بُعد خودآگاهی و از ابعاد سلامت اجتماعی نیز بُعد مشارکت اجتماعی است.
نتیجهگیری: میتوان گفت بین هوش معنوی، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی با رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطۀ معناداری وجود دارد و بدیهی است که این قابلیتها بهعنوان یک عامل بازدارنده منجر به افزایش مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و در نتیجه کاهش آنها میشود.
Introduction and Objective: Among the various factors related to adolescent high-risk behaviors, spiritual intelligence, emotional intelligence and social health as a set of mental skills and talents are the most important predictors of high-risk behaviors because there are intertwined relationships between them. Therefore The present study aimed to predict the high-risk behaviors of adolescents based on the level of spiritual intelligence, emotional intelligence and social health. Method: The method of this descriptive study was correlational. The target population was all female high school students in Marand (1671 N =), of which 310 were selected based on the Karajsi and Morgan table by multi-stage cluster sampling. Data collection tools include; Questionnaires for measuring high-risk behaviors were Mohammadi and Ahmadabadi (2008), Cong's spiritual intelligence (2008), Wang and Love's emotional intelligence (2007), and Keyes's social health (2000). Data were analyzed using Pearson statistical methods and multivariate regression. results: The results showed that there is a significant relationship between spiritual intelligence, emotional intelligence and social health with high-risk behaviors. The results also showed that between the dimensions of spiritual intelligence, the dimension of producing personal meaning and then expanding the state of consciousness, and between the dimensions of emotional intelligence, self-awareness, and the dimensions of social health, the dimension of social participation and social adaptation explain desirable risky behaviors. Conclusion: Therefore, it can be said that there is a significant relationship between the rise of each of the mentioned variables and the ability to predict well with high-risk behaviors of students.
خلاصه ماشینی:
دربارۀ همین متغیر، مطالعات متعددی مانند سکر٢ (٢٠١٩)؛ احمدی و معینی (١٣٩٧) و باریکن ٣ (٢٠١٥) نشان دادند بالا بودن سلامت اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان می تواند عملکرد مطلوبی را در جهت کاهش آسیب های موردنظر داشته باشد؛ بنابراین با توجه به اهمیت بررسی رفتارهای پرخطر و تجزیه وتحلیل عوامل فردی و اجتماعی بر ایجاد و تداوم آن در بین افراد و به ویژه نوجوانان دختر، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دادن به این سؤال است که آیا رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر براساس هوش معنوی ، هوش عاطفی و سلامت اجتماعی آنان قابل پیش بینی است ؟ نظریه های متعددی به بحث و بررسی دربارۀ موضوع رفتارهای پرخطر افراد پرداخته اند، اما در پژوهش حاضر هدف آن نظریه های هستند که با قدرت تمییز مناسب تری در مقایسه با بقیه این مهم را به انجام رسانده باشند؛ بنابراین مهم ترین نظریه های که بدان پرداخته خواهد شده عبارت اند از: نظریۀ رفتار مشکل ، نظریۀ تعامل خانواده ، نظریۀ مدل بوم شناسی اجتماعی و از همه مهم تر دیدگاه کنش اجتماعی دین که در ادامه با نگاهی عمیق تر تشریح می شوند.
(2014) “Social Skills and Attitudes Associated With Substance Use Behaviors Among Young Adolescents”, Journal of Adolescent Health, 30(3): 448-454.
com Extremera N, Durán A and Rey L (2017) (Perceived emotional intelligence and dispositional optimism–pessimism: Analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents.