چکیده:
مقدمه: بهزیستی روانشناختی از منظر روانشناسان اجتماعی نوعی احساس رضایت است. از آنجایی که بهزیستی روانشناختی پیامدهای روانشناختی مثبت زیادی به همراه دارد، بررسی عوامل موثر بر آن بسیار حائز اهمیت است. هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری بهزیستی روانشناختی بر پایۀ اهمال کاری تحصیلی و نقش واسطهای شناور بودن، عواطف مثبت - منفی و رضایت از زندگی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای شهر ری در سال 97-1396 بود که 464 نفر از ایشان به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (1989)، رضایت از زندگی (2001)، اهمال کاری (1390)، شناور بودن (2003) و مقیاس عواطف مثبت -منفی (1988) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) تحلیل شدند. یافتهها: از یافتههای قابل توجه پژوهش حاضر میتوان به تاثیر مستقیم و معنادار اهمال کاری تحصیلی بر رضایت از زندگی و عواطف مثبت و نیز نقش واسطهای این دو متغیر در تاثیر بر بهزیستی روانشناختی اشاره کرد. در مجموع مدل پژوهش حاضر توانست 54 درصد از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین کند. نتیجهگیری: مطابق نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود، روانشناسان اجتماعی و تربیتی جهت ارتقاء بهزیستی روانشناختی و کاهش اهمال کاری تحصیلی بر اساس عواطف مثبت و رضایت از زندگی دانش آموزان، برنامههای آموزشی مناسبی تدوین نمایند.
Introduction: Psychological well-being is a sense of satisfaction from the perspective of social psychologists. Since psychological well-being has many positive psychological consequences, it is very important to study the fa Effect of Procrastination on Psychological Well Being: Mediating Role of Flow Experience, Positive-Negative Affective and Life Satisfaction well-being based on educational procrastination and mediator role of flow experience, positive-negative affective and life satisfaction. Method: This study was a descriptive correlational of the structural equation modeling. The statistical population consisted of all high school students from city of Rey at year of 1396-1397 and participants were 464 students who were selected by clustering random sampling. The students were replied to psychological wellbeing (1989), Satisfaction with Life Scale (2001), Educational procrastination (2011), flow experience (2003) and positive-negative affective (1988) scales. Data were analyzed using partial least squares approach (PLS). Results: Among the significant findings of this study, we can mention the direct effect of procrastination on life satisfaction and positive affection as well as the mediator roles of life satisfaction and positive affection on psychological well-being. In sum, the current model of the present study could explain 54% of the variance of psychological well-being. Conclusion: According to results of this research, it is suggested that appropriate educational programs be developed by that social and educational psychologists to improve the psychological well-being and reduce procrastination based on positive emotions and satisfaction of students' life.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: مطابق نتايج پژوهش حاضر پيشنهاد مـيشـود، روانشناسـان اجتمـاعي و تربيتـي جهت ارتقاء بهزيستي روان شناختي و کاهش اهمال کاري تحصيلي بـر اسـاس عواطـف مثبـت و رضايت از زندگي دانش آموزان ، برنامه هاي آموزشي مناسبي تدوين نمايند.
دانشيار گروه سنجش ، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران Effect of Procrastination on Psychological Well Being: Mediating Role of Flow Experience, Positive-Negative Affective and Life Satisfaction Fateme Hatefnia1 2* Fariborz Dortaj 3 Ahmad Alipour 4 Noor Ali Farrokhi Abstract Introduction: Psychological well-being is a sense of satisfaction from the perspective of social psychologists.
The students were replied to psychological wellbeing (1989), Satisfaction with Life Scale (1994), Educational procrastination (2011), flow experience (2003) and positive-negative affective (1988) scales.
Conclusion: According to results of this research, it is suggested that appropriate educational programs be developed by that social and educational psychologists to improve the psychological well-being and reduce procrastination based on positive emotions and satisfaction of students' life.
Keywords: psychological wellbeing, Educational procrastination, flow experience, positive-negative affective, life satisfaction 1.
پژوهش حاضر سعي دارد به اين دو سؤال اساسي پاسخ دهد که آيا اهمال کاري ميتواند با ميانجيگري متغيرهاي شناور بودن ، عاطفـه مثبـت و رضـايت از زندگي، بهزيستي روان شناختي را پيش بيني کند؟ آيا ساختار مدل از برازش کـافي برخـوردار اسـت ؟ لازم به ذکر است با توجه به مثبت بـودن جهـت متغيرهـا، در پـژوهش حاضـر عـدم اهمـال کـاري تحصيلي مد نظر ميباشد.