چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین نقش دینداری و شیوههای فرزندپروری بر معنا در زندگی با
میانجی گری سبکهای هویت در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری است.
روش: این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی علی بود. جامعه آماری دانشآموزان
سال سوم دوره دبیرستان به تعداد۴۴۷۶ نفر بودند. نمونه آماری ۲۰۰ نفری به روش نمونهگیری
تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه دینداری
(گلاک و استارک. ۱۹۶۵) شیوههای فرزندپروری (بامریند. ۱۹۷۳) سبکهای هویت
(برزونسکی» ۱۹۸۹) و معنا در زندگی (استگر و همکارانء ۲۰۰۶) بود. دادهها با رویکرد
مدلسازی معادله ساختاری بررسی شد.
یافتهها: یافتهها بیانگر آن بود که اثر مستقیم متفیرهای دینداری» شیوه فرزندپروری و
سبکهای هویت بر متغیر معنا در زندگی, در سطح ۰/۰۵ معنادار است. همچنین اثر غیر
مستقیم متغیر دینداری بر متغیر معنا در زندگی در صورتی که متغیر سبکهای هویت میانجی
باشدء معنادار میباشد.
نتیجهگیری: در دختران نوجوان معنا در زندگی از طریق متغیرهای دینداری» شیوه
فرزندپروری و سبکهای هویت قابل پیشبینی است. و مدارس میتوانند در برنامههای آموزشی
و تربیتی خود برای پرورش احساس معناداری در دانشآموزان روی این مولفهها تاکید نمایند.
The purpose of this study was to explain the effect of religiosity& parenting style on meaning in life by mediating of identity style in female adolescent through structural equations modelling. This is a correlation study using causal modeling. The statistical population of the study was 4476 students in the third year of high school. A sample of 200 people was selected through multistage cluster random sampling. . Measurement tools included a religiosity questionnaire (Glock & Stark,1966), identity style (Berzonsky, 1989), Parenting Style (Baumrind,1991), and meaning in life questionnaire (Steger et al., 2006). Data were analyzed using structural equation modeling approach. . The findings indicated that the direct effect of the variables of religiosity, parenting style and identity style, on the meaning variable in life was significant. Also, the indirect effect of religiosity variable on a meaning in life is significant if the variable of identity style is mediator. Consequently, meaning in life is anticipated through religiosity, parenting style and identity style.
خلاصه ماشینی:
Measurement tools included a religiosity questionnaire (Glock & Stark, 1966), identity style (Berzonsky, 1989), Parenting Style (Baumrind, 1991), and meaning in life questionnaire (Steger et al.
Results: The findings indicated that the direct effect of the variables of religiosity, parenting style and identity style, on the meaning variable in life was significant.
Also, the indirect effect of religiosity variable on meaning in life is significant if the variable of identity style is a mediator.
Keywords: meaning in life, religiosity, parenting style, identity style, female adolescent 1.
Bekenkamp, Groothof, Blomers & Tomic 2.
افراد با سبک هويت هنجاري توقعات و درخواست هاي اطرافيان مهم خود را به اجرا ميگذارنـد، افـراد بـا وجدان و هدفداري هستند و نسبت به اطلاعاتي که ممکـن اسـت ارزش هـاي شخصـي آنهـا را بـه چالش بکشد کاملا بسته عمل ميکنند.
1. Lambert, Stillman,Baumeister,Fincham,Hicks & Graham 2.
با توجه به مباني نظري موجود، در اين پژوهش سبک هاي هويت ، به عنـوان ميانجي بين دينداري وشيوه هاي فرزندپروري با معنا در زندگي در نظر گرفته شد.
به طور کلي سـوال اساسي اين بود که آيا دينداري و شيوه هاي فرزندپروري با ميانجيگري سبک هـاي هويـت ، معنـا در زندگي را پيش بيني ميکنند؟ روش در اين پژوهش از روش همبستگي استفاده شد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تعيين نقش ميانجي گري سبک هاي هويت در رابطه بين دينداري و شيوه هاي فرزندپروري با معناي زندگي انجام گرفت .