چکیده:
مهمترین نقش مدیران هنری، پرداختن به تعامل بین افراد درگیر در دنیای هنر و سازمانهای مختلف، همچنین تضمین به ثمر رسیدن ارزشهای یک اثر هنری است؛ اما رویکرد مدیر هنری در ایران بهویژه در حوزه موسیقی، با فراز و نشیبهای بسیاری روبهرو بوده است. به نظر میرسد؛ چالش اصلی مدیریت در حوزه توزیع موسیقی، مربوط به فهم واقعیت اجتماعی هنر است و ازآنجاکه با این رویکرد، به مدیریت هنر توجه نشده، مطالعه مدیریت توزیع موسیقی یک امر ضروری است. پژوهش حاضر که با روش تلفیقی (کیفی و کمی) انجام شده، ماهیتی اکتشافی دارد. در بخش کیفی، بر اساس مصاحبه عمیق و تحلیل تماتیک، ابعاد و مؤلفههای مدیریت توزیع موسیقی شناسایی شد و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته برای پایش وضعیت موجود و شناسایی مهمترین مؤلفهها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت توزیع موسیقی، دارای 4 بعد و 19 مؤلفه است. هنرمندان، مخاطبان، بازار و سیاستگذاری 4 بعد مدیریت توزیع موسیقی شناسایی شدند و از مؤلفههای مهم در مدیریت توزیع موسیقی، الگوهای رمزگشایی مخاطبان، تأثیرات صنف موسیقی بر بازار، انگیزه فرهنگی دولت، مباحث فقهی مرتبط با آثار موسیقی و نقد هنری نامطلوب مورد بررسی قرار گرفت.
The most important role of art directors is to interact between people involved in the art world and various organizations, as well as to ensure that the values of a work of art are achieved. But the approach of the artistic director in Iran, especially in the field of music, has faced many ups and downs. It seems that the main challenge of management in the field of music distribution is related to understanding the social reality of art. As the art directing is not considered with this approach, it is necessary to study music distribution management. The present study, which was conducted by a mixed method (qualitative and quantitative), has an exploratory nature. the dimensions and components of music distribution management were identified based on in-depth interviews and thematic analysis using the qualitative method. A researcher-made questionnaire was used to monitor the current situation and identify the most important components using the quantitatve method. The results showed that music distribution management had 4 dimensions and 19 components. Artists, audience, market and policy were identified as 4 dimensions of music distribution management. Important components in music distribution management were audience decoding patterns, the effects of the music business on the market, the government's cultural motivation, jurisprudential issues related to music, and undesirable art criticism.
خلاصه ماشینی:
در پژوهـش حاضر، با طـرح مفهوم توزيـع موســيقي و بـا بهره گيـري از نظريـات جامعه شـناختي هنـر و نيـز در نظـر گرفتـن رويکـرد تجربـي بـا انجـام مصاحبه هـاي عميـق ، ابتـدا، ابعـاد و مؤلفه هـاي مديريـت توزيـع موسـيقي مـورد شناسـايي قـرار گرفتـه و پـس از آگاهـي از ابعـاد به دسـت آمده ، بـراي کنترل پيامــدهاي آن ، به ارائـه الگوي مديريت هنـري پرداخته شـده اسـت .
در مجموع ، از مباحث بکـر مي توان ٤ قضيه را اسـتخراج کـرد: ١) آثـار هنـري بـه شـکل هايي نزديـک مي شـوند که نظـام عرضه و فـروش از عهـده بازاريابي شـان برمي آيـد؛ زيـرا آثـاري کـه تقاضايي برايشـان وجود نـدارد عرضـه نمي شـوند، ٢) واسـطه ها امکــان معرفـي ، تبليغ و نمايـش عمومي کار هنرمنـد را فراهـم مي کننـد، ٣) تـوان مالـي هنرمند، شـهرت و ديگـر ويژگي هاي او بـر نـوع (سـبک و فنون هنـري ) آثاري کـه توليد مي کند و شـيوه عرضه آثـار به بازار تأثيـر بسـيار دارد و ٤) قيمت گـذاري آثار به عهده هنرمند نيسـت ، بلکـه گردانندگان (مديـر مـوزه ، نگارخانه دار و دلال ) و سـرمايه گذاران بازار هنر با قواعد و سـازوکارهاي ويـژه اي قيمـت آثـار را تعييـن مي کنند (مريـدي و تقـي زادگان ، ١٣٨٨).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري نتايـج پژوهـش نشـان مي دهد؛ مديريت توزيع موسـيقي پس از انقلاب اسـلامي ، داراي ٤ بعـد و ١٩ مؤلفـه اسـت کـه به هر يـک از آنها در ادامه پرداخته مي شـود: بعـد سياسـتگذاري : سياسـت فرهنگـي موجـب همگـرا کـردن فعاليت هـاي جمعـي هنرمنـدان بـراي تحقـق اهـداف برنامه ريزي شـده اسـت .