چکیده:
سناریوپردازی فرایندی نظاممند و روشمند است که در فضاهای پیچیده و دارای عدم قطعیت، افراد و سازمانها را در برنامهریزی و تصمیمگیری توانمندتر میسازد. پژوهش حاضر، از این روش و رویکرد، بهمنظور شناخت فضاهای پیشروی سیما در برنامههای سرگرمکننده استفاده کرده است. سرگرمی نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب، فرهنگسازی و نیز درآمدزایی برای رسانهها و شرکتها دارد. در این پژوهش، ابتدا با بهرهگیری از الگوی شوارتز، پیشرانها و مؤلفههای کلیدی سیستم استخراج شده است و سپس، از نرمافزار سناریوویزارد برای تحلیل ساختاری و بررسی چگونگی اثرگذاری و اثرپذیری عدم قطعیتها نسبت به هم و آنگاه، استخراج فضاهای سناریویی استفاده شده است. در نهایت نیز 3 سناریوی سازگار و محتمل در ارتباط با آینده سرگرمی در سیما ـ شامل سناریوی سنگربندی، سناریوی فرگشت و سناریوی دگردیسی ـ استخراج و توصیف شدهاند و در پایان، پس از روایت هر سناریو، از طریق جمعبندی یافتههای موجود در پنلهای خبرگی، توصیههای راهبردی در خصوص آینده سرگرمی در تلویزیون برای مدیران و سیاستگذاران ذیربط ارائه شده است.
Scenario planning is a systematic and methodical process that enables individuals and organizations to plan and make decisions in complex and uncertain spaces. The present study was conducted to identify the Upcoming Opportunities of the TV in the field of entertainment programs by usnigg this method. Entertainment plays a very important role in attracting the audience, culturalization and also generating income for the media and companies. In this study, first the drivers and key components of the system were extracted using the Schwartz model. Then, the scenario wizard software was used for structural analysis and to examine how the uncertainties affect each other and then extract the scenario opportunities. After that, 3 compatible and probable scenarios related to the future of entertainment on TV- including the protective scenario, the adopting scenario and the evolution scenario - were extracted and described. Finally, after presenting each scenario, strategic advice on the future of television entertainment is provided to relevant managers and policymakers by summarizing the findings in the expert panels.
خلاصه ماشینی:
اويسـي ثاني (١٣٩٧) در پژوهش خود با عنوان «موانع ورود سـازمان صداوسـيما بـه بازارهاي جديد سـرگرمي بر بسـترهاي هوشـمند همـراه براي مخاطـب کودک » ضمـن بهره گيـري از روش مـرور نظام منـد منابـع و تجزيه وتحليـل خبرگـي ، نشـان مي دهـد کـه سـهم مخاطـب کـودک از توليـدات راديويـي و تلويزيونـي ، وضعيـت مناسـبي نـدارد؛ چنان کـه از ميـان ١٥ شـبکه ملـي راديويي ، هيچ شـبکه اي مختص مخاطـب کـودک نيسـت ؛ بـه هميـن دليـل نيز ورود بـه اين فضا، مسـتلزم آن اسـت کـه شـيوه هاي عملياتـي و قابـل اجرايي به کار گرفته شـود تا از فضـاي جديد مبتني بـر سـرگرمي ، در جهـت ايجـاد فضاي ايمن بـراي مخاطبان کودک اسـتفاده شـود و بـه ايـن ترتيـب ، ضمن ارتقاي سـلامت رواني و تربيـت صحيح کودک ، به بقا و رشـد سـازمان صداوسـيما نيز کمک شـود.
فراينـد انجـام کار تـا رسـيدن بـه سـناريوهاي خروجـي (بـا رويکـرد اکتشـافي ) بـه ايـن صـورت بـوده اسـت کـه نخسـت ، منطـق شـکل گيري سـناريوها بـا اسـتفاده از تحليـل نيروهـاي پيشـران و عـدم قطعيت آنها تبييـن شـده و سـپس ، بـا تکيه بـر روش تحليـل آثـار متقاطـع ، پرسشـنامه هايي در قالـب ماتريـس (در دو فرمـت جداگانـه ) طراحي شـده و در اختيار خبـرگان پژوهش قرار گرفته اسـت ؛ شـايان ذکر اسـت مطالعه سـناريوهاي رسانه و سـرگرمي ، مقوله اي چندوجهـي و مطالعـه اي ميان رشـته اي اسـت کـه نياز بـه بهره گيـري از ديدگاه هاي متخصصـان در حوزه هـاي گوناگـون دارد.
Entertainment Scenarios on the Islamic Republic of Iran TV in Media Perspective Document 1404 * By: Ahad Rezayan Ghieh Bashi, Ph. D.