چکیده:
مقدمه:
کفایت اجتماعی یک جنبه اساسی رشد انسان به خصوص در دوران نوجوانی در نظر گرفته شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس ۶ گویه ای کفایت اجتماعی ادراک شده در نوجوانان دبیرستانی است.
روش:
طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و هنجاریابی است. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش اموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهرستان محمودآباد در بهار سال ۱۳۹۴ که از این میان ۲۳۷ دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه احساس تنهایی (UCLS-۸)، گرایشات جامعه یار (PTM) و کفایت اجتماعی ادراک شده (PSCS). جهت اعتباریابی این مقیاس از روش های پایایی به روش الفای کرونباخ، بازآزمایی با وقفه ۳ هفته و روایی صوری، روایی همزمان همگرا و افتراقی و درنهایت تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار SPSS-۲۱ و Amos-۲۱ استفاده شد.
یافته ها:
همسانی درونی گویه ها به روش الفای کرونباخ ۸۳/ ۰ و پایایی بازآزمایی ۹۰/ ۰ به دست آمد. روایی همگرا با رفتار جامعه یار ۵۰/ ۰ و روایی واگرا با احساس تنهایی ۴۲/ ۰ به دست آمد. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی نیز مطلوب ارزیابی شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از بررسی روان سنجی پرسشنامه کفایت اجتماعی اداک شده، این پرسشنامه می تواند به عنوان ابزاری پایا و روا به منظور سنجش کفایت اجتماعی مورد استفاده متخصصان روان شناسی و علوم اجتماعی قرار گیرد.
Introduction
Social competence is considered as a fundamental dimension of human development, especially in adolescence. The goal of this research is investigating Psychometric properties of 6-item Perceived Social Competence Scale in high school students.
Method
this study was a survey and standardization research. Population included all high school students of Mahmud-Abad city in spring of 1394 (2015) , among them, 237 students were selected by cluster random sampling method. Questionnaires were used in this study was UCLA Loneliness Scale (UCLS-8) , Prosocial Tendencies Measure (PTM) , and Perceived Social Competence Scale (PSCS). In order to validating this scale, methods of Cronbach's alpha and test-retest reliability in 3 weeks were used for reliability and ostensible validity, concurrent convergent and divergent validity and finally confirmatory factor analysis were used by SPSS-21 and Amos-21.
Findings: internal consistency of items by Cronbach's alpha was 0. 83, test-retest reliability was equal to 0. 90. Convergent validity with prosocial behavior scale was 0. 50 and divergent validity with loneliness scale was 0. 42. Goodness of fit indicators of confirmatory factor analysis was desirable).
Conclusion
with regard to findings of investigating the Psychometric properties of Perceived Social Competence Scale, as a valid and reliable scale for assessing social competence, can be used by experts of psychology and social sciences.
خلاصه ماشینی:
در اين فرايند پويـا، افـراد بـا هماننـد 1 Cheung, & Lee 2 Chen & french 3 Burt, Obradovic, Long & Masten 4 Rantanen, Eriksson & Nieminen 5 Gresham, Sugai, & Horner 6 Rydell, Hagekull, & Bohlin 7 Missall & Hojnoski 8 Halberstadt, Denham & Dunsmore 9 Richardson سازي توانايي هاي خود با گروه همسالان زمينه رشد رفتارها و روابط اجتماعي خويش بـا ديگـران را ايجاد مي کنند.
به طور مثال رحيميـان 1 Cole, jacuez & maschman 2 Nicolls & miller 3 Eccles, wigfield, Harold & blumenfeld 4 Harter & Whitesell 5 Jankowski & Pfeifer بوگر و بياني (١٣٩١) در پژوهشي بر روي فراواني اختلالات رفتاري در نوجوانان مشغول به تحصيل در مقطع راهنمايي و دبيرستان گزارش کردند که درصد فرواني اختلالات رفتاري در نوجوانان دانش آموز بيش از ٥ درصد مي باشد که از جمله اين مشکلات رفتاري مي توان به اخـتلال جـسماني (٥/٨ درصد)، رفتار مقابله اي (٥/٦ درصد)، اختلال سلوک (٥/٢ درصد)، اختلال عاطفي (٥/٢ درصد) بـيش فعالي و نقص توجه (٥ درصد) و اختلالات اضطرابي (٤/٢ درصد) اشاره کرد.
لـذا جهـت رفـع مـشکلات ذکـر شـده در ارزيـابي کفايـت اجتمـاعي نوجوانـان ، پرسش نامه اي که در اين پژوهش مد نظر مي باشد، مقياس کفايت اجتماعي ادراک شـده ٤ (PSCS) 1 Achenbach 2 Kohn & Rosman 3 Gresham, & Elliott 4 Perceived Social Competence Scale است که توسط اندرسون بوچر، لاچينـي وآمـوروس ١ (٢٠٠٧) سـاخت و هنجاريـابي شـده اسـت .