چکیده:
تحولات اخیر در حوزه رسانه، حیطه عمل دولتها را به چالش کشیده و حاکمیتها را ناچار به اتخاذ تدابیری کرده است تا افکار عمومی کشور خود را مدیریت کنند. در ایران نیز یکی از مضامین اصلی که در خصوص وضعیت جاری رسانهها در بین صاحبنظران مطرح است، غفلت سیاستگذاران از اهمیت تغییراتی است که در حوزه رسانه رخ داده است. جامعه رسانهای کشور از نبود چارچوب کلانی که نقش تمامی بازیگران و حدود و ثغور فعالیت آنان را پوشش دهد، رنج میبرد و به طراحی و ایجاد نظام جامع و کارآمدی که اجزای مختلف نظام سیاسی، حرفهای و اداری را تحت پوشش دهد، نیاز دارد. در این میان، جمهوری اسلامی به دلیل ابتنا بر مبانی اسلام که در افکار و دیدگاههای رهبران آن متجلی است، نظام رسانهای خاص خود را میطلبد. پژوهش حاضر، با استفاده از نظریه دادهبنیاد، بر اساس مدل چهاروجهی، ذیل ابعاد معنایی، محتوایی، ساختاری و زمینهای، مؤلفهها و شاخصهای نظام رسانهای برگرفته از مبانی فکری رهبران انقلاب اسلامی را در قالب الگوی مفهومی ارائه داده است.
Recent developments in media have challenged the governments actions to make suitable decisions to manage their country's public opinion. One of the main issues in the field of media among experts in iran is the Policymakers' neglect of the importance of the changes that have taken place in the field of media. Iranian media is in the challenge of lacking a comprehensive framework to include the role of all actors and the scope of their activities, and needs to design and create a comprehensive and efficient system that encompasses the various components of the political, professional and administrative system. The Islamic Republic of iran needs a specific media system due to its principles based on Islam, which is reflected in the thoughts and views of its leaders. This study presented the components and characteristics of the media system based on the Islamic Revolution leaders point of views in the form of a conceptual model, using grounded theory, based on a four-dimensional model, including semantic, content, structural and contextual dimensions.
خلاصه ماشینی:
پژوهـش حاضر، بـا اسـتفاده از نظريـه داده بنياد، بر اسـاس مدل چهاروجهـي، ذيـل ابعـاد معنايـي، محتوايي، سـاختاري و زمينه اي، مؤلفه ها و شـاخص هاي نظـام رسـانه اي برگرفتـه از مبانـي فکـري رهبـران انقـلاب اسـلامي را در قالـب الگـوي مفهومـي ارائه داده اسـت .
بـا توجه به رويکـرد دشـمن در تضعيف و مقابلـه با انقلاب اسـلامي و القـاي ناکارآمـدي نظـام از طريـق رسـانه ها و از اين رهگذر، تـلاش براي به دسـت گرفتـن مديريـت افکار عمومـي داخل و خـارج ، هرگونه ضعف و افـت کارآمدي در رسـانه هاي کشـور، مسـئله اي اسـت کـه نبايـد مـورد کم توجهـي واقع شـود.
بـه عقيـده واعظـي (١٣٩٥: ٢٧) خلـق رسـانه دينـي يـا تـراز انقـلاب اسـلامي ، مسـتلزم دانش رسـانه اي مرتبـط اسـت و ايـن دانـش ، زمانـي از کارايـي لازم برخـوردار مي شـود کـه در حـوزه نظـري و نظريه پـردازي نيـز مبتنـي بـر اصـول و ارزش هاي انقلاب اسـلامي باشـد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) روش پژوهش ايـن پژوهـش کاربردي ـ توسـعه اي اسـت ؛ زيـرا از يک سـو قصد دارد بـا طراحي الگـوي مفهومـي نظام رسـانه اي جمهوري اسـلامي ، بـه عملکرد حرفه اي رسـانه هاي کشـور و انسـجام بخشـيدن به نيروهاي فعال رسـانه اي انقلاب کمک کند و با تحقق نظـام مطلـوب رسـانه اي بـر محـور تفکـر انقلابـي ، کارآيـي و کارآمـدي رسـانه هاي جمهـوري اسـلامي را موجـب شـود و از سـوي ديگـر، بـا ارائـه الگـوي بومـي اداره رسـانه ها و بـا افـزودن مؤلفه هايـي بـه نظريه هاي مطرح حـوزه رسـانه ، موجب اصلاح رويه هـا، روش هـا، فرايندهـا و برنامه ها شـود.
لايـه اول ، الگـوي مفهومـي را چهـار بعـد اصلي نظـام اجتماعي ، بر اسـاس الگوي منتخـب پژوهـش تشـکيل مي دهنـد کـه زمينـه اي بـراي معرفـي و ارائـه مؤلفه هاي نظـام رسـانه اي جمهـوري اسـلامي ايـران اسـت .