چکیده:
استان ایلام در مسیر عتبات عالیات قرار دارد و سالانه ـ بهویژه در ایام اربعین حسینی ـ میلیونها زائر بهمنظور زیارت از این استان گذر میکنند. پژوهش حاضر، با هدف شناخت و آگاهی از راهبرد برنامههای صداوسیمای استان ایلام در حوزه گردشگری زیارتی اربعین حسینی (ع) و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی استان در سال 1397 انجام شده است. درواقع پژوهش، به دنبال پاسخ به این پرسش بوده است که صداوسیمای استان ایلام در حوزه گردشگری زیارتی اربعین حسینی با چه راهبردهایی میتواند بر توسعه اقتصادی استان تأثیر بگذارد؟ برای پاسخگویی به پرسشهای پژوهش، از نظریه کارکرد رسانه، لاسول، رایت، مککوئیل و مدل اقناع هاولند استفاده شده است. پارادایم پژوهش، کیفی و روش آن، تحلیل تماتیک (مضمون) با رویکرد استقرایی بوده و جامعه آماری، کارشناسان حوزه رسانه و کارشناسان اقتصادی و گردشگری استان را دربرگرفته که از طریق نمونهگیری هدفمند و با توجه به اصل بسندگی (اشباع) نظری، تعداد 31 نفر از آنان انتخاب شدهاند. طی فرایند سه مرحلهای کدگذاری (باز، محوری و گزینشی اشتراوس و کوربین) از نرمافزار مکس کیو دی. ای. استفاده شده و از نتایج پژوهش، سه کد محوری شامل: «برنامههای آموزشی اقتصاد اربعین»، «برنامههای اطلاعرسانی اقتصاد اربعین» و «برنامههای تبلیغاتی اقتصاد اربعین» به دست آمده است.
Ilam is on the way to Holy Shrines and every year, especially in Arbaʽeen, millions of pilgrims pass through this province for pilgrimage. This study was done with the aim of recognizing and being aware of the strategy of Ilam broadcasting programs in the field of Arbaʽeen pilgrimage tourism and its impact on the economic development of the province in 1397. In fact, the research was to answer the question that Ilam broadcasting with what strategies in the field of Arbaʽeen pilgrimage tourism can affect the economic development of the province? The research was conducted based on the theory of media function of Lasswell, Wright, mcquail and Howland's persuasion model to answer the questions. The research was qualitative and used theme analysis. The research population was media, economic, and tourism experts in Ilam from which selected 31 people by porpusful sampling. In three-step coding process (open, axial, and selective developed by Strauss and Corbin) MAXQDA software wae used. Three central codes were obtained from the research results: "Arbaʽeen Economics Educational Programs", "Arbaʽeen Economics Informing Programs" and "Arbaʽeen Economics Advertising Programs".
خلاصه ماشینی:
درواقع پژوهش ، به دنبال پاسـخ بـه ايـن پرسـش بـوده اسـت کـه صداوسـيماي اسـتان ايـلام در حـوزه گردشـگري زيارتـي اربعيـن حسـيني بـا چـه راهبردهايـي ميتوانـد بر توسـعه اقتصادي اسـتان تأثيـر بگـذارد؟ بـراي پاسـخگويي به پرسـش هاي پژوهـش ، از نظريه کارکرد رسـانه ، لاسـول ، رايـت ، مک کوئيـل و مـدل اقنـاع هاولنـد اسـتفاده شـده اسـت .
به اين ترتيـب ، پرسـش اساسـي پژوهـش حاضـر ايـن اسـت که رسـانه اسـتاني (تلويزيـون ) بـا چـه راهبردهايـي مي توانـد بـا تأکيـد بـر گردشـگري زيارتـي اربعين حسـيني (ع ) بـر توسـعه اقتصادي اسـتان تأثيرگذار باشـد؟ پيشينه پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) مـروري بـر سـوابق تجربـي داخلـي و خارجـي نشـان مي دهـد کـه پژوهشـگران متناسـب بـا موضـوع مـورد مطالعـه خـود، صرفاً بـه نقش گردشـگري يا گردشـگري 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) صاحبنظـران حـوزه ارتباطـات و رسـانه ها دربـاره کارکردهـاي رسـانه ، نظريـات متفاوتـي را مطـرح کرده انـد، بـا توجـه بـه اينکـه هـدف پژوهـش حاضر «شناسـايي راهبـرد برنامه هـاي صداوسـيماي اسـتان ايـلام در حوزه گردشـگري زيارتـي اربعين حسـيني و تأثير آن در توسـعه اقتصادي اسـتان » بوده است ، به کارکردهاي آموزشي ، اطلاع رسـاني و آگاهي بخشـي هارولد لاسـول ، چارلـز رايت و دنيـس مک کوئيل و نيز کارکـرد تبليغاتي رسـانه اسـتاني ، برگرفته از مـدل اقناع هاولند در حوزه گردشـگري زيارتـي اربعيـن حسـيني و تأثيـر آن بر توسـعه اقتصادي اسـتان توجه مي شـود.
در پاسـخ بـه ايـن پرسـش کـه «برنامه هاي آموزشـي صداوسـيماي اسـتان ايـلام در حـوزه گردشـگري زيارتـي اربعيـن حسـيني (ع ) بـا چـه راهبردهايـي مي توانـد در توسـعه اقتصـادي اسـتان تأثير بگـذارد؟» کارشناسـان صداوسـيما بر ايـن باورند که لازم اسـت آموزش دهنـده توريسـت در رسـانه اسـتاني ، از ميـان کارشناسـان مجرب انتخـاب شـود.