چکیده:
دستیابی به عملکرد برتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. در این میان قابلیتها تأثیر بسزایی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها دارند و از جمله این قابلیتها میتوان به بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه اشاره کرد. در این پژوهش سعی بر ارائه مدلی شده است تا به بررسی رابطه بین قابلیتهای سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد محصول جدید پرداخته شود. بدین منظور تعداد 105 پرسشنامه بین مدیران شرکتهای مواد غذایی شهر مشهد توزیع شد. در این پژوهش از نرمافزار AMOS و SPSS برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیتهای سازمانی (قابلیت بازاریابی، قابلیت نوآوری، قابلیت تحقیق و توسعه) و مؤلفههای مزیت رقابتی (سرعت ارائه محصول و کیفیت محصول) وجود دارد، همچنین یافتههای این تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای مزیت رقابتی و مؤلفههای عملکرد محصول (عملکرد مالی و عملکرد مبتنی بر مشتری) جدید وجود دارد.
All thriving organizations constantly strive to raise their performance standards. What may enhance any company’s competitive advantage is a set of capabilities including marketing, innovation and research and development capabilities. The present inquiry was an attempt to design a model to scrutinize the extent to which organizational capabilities, competitive advantage and new product performance may correlate. To this end, a questionnaire was distributed among 105 managers of food companies in Mashhad, Iran, and the collected data were analyzed via AMOS and SPSS softwares. The research findings indicated a significant relationship between organizational capabilities, including marketing capability, innovation capability, research and development capability, and competitive advantage components of product and product delivery speed. A significant relationship was also found between competitive advantage indicators like financial and consumer-oriented performances and components of product performance.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدلي جهت بررسي رابطه بين قابليت هاي سازماني، مزيت رقابتي و عملکرد محصول جديد (مطالعه موردي: شرکت هاي فعال در صنعت مواد غذايي شهر مشهد) ابراهيم روشن قياس ١، رضا سپهوند*٢، عبدالخالق غلامي چنارستان عليا٣، علي پيرزاد 4 (دريافت : ٩٨/٠٣/٢٩-پذيرش نهايي: ٩٨/١٢/٠٩) چکيده دستيابي به عملکرد برتر هدفي است که سازمان ها براي رسيدن به آن به اقدامات مختلفي روي ميآورند.
در اين پژوهش سعي بر ارائه مدلي شده است تا به بررسي رابطه بين قابليت هاي سازماني، مزيت رقابتي و عملکرد محصول جديد پرداخته شود.
بنابراين شرکت ها ميبايست جهت بقا و تداوم فعاليت خود جهت ارائه محصولات جديد طبق نياز مشتري و بازار اقدام نمايند و اين مهم مستلزم تقويت بخشيدن به قابليت هاي است که خود به عنوان عاملي ميتواند منجر به مزيت رقابتي در مقايسه با رقبا شود(گارومورسي، مودالي ٢٠١٢،١).
دستيابي به شناخت کافي نسبت به منابع ارزشمند مزيت رقابتي، همچون قابليت هاي سازماني مي تواند شواهدي واقعي براي مديران در 1-Gurumurthy, cudali 2-balaka, friyer 3-Yahaya, Abu-bakar 4-Gerant 5-Krasikov and Jayachandaran 6-Vorhies and Morgan (245) راستاي تشخيص نياز به بهبود اين قابليت ها فراهم کند (ورهيس و مورگان ، ٢٠٠٥).
پاسخگويي و برآورده کردن نيازهاي مشتريان از طريق ارائه محصولات با کيفيت منجر به 1-Griffin 2-Cooper & Kleinschmidt 3-Kowang& alet 4-Johannessenn & Olsen 5-Crawford (248) بهبود عملکرد شرکت مي شود (لي ١، ٢٠٠٥).
قابليت هاي عملکرد محصول جديد مزيت رقابتي سازماني عملکرد مالي سرعت ارائه بازاريابي محصول نوآوري عملکرد مبتني بر مشتري کيفيت محصول R&D شکل شماره ١-مدل مفهومي تحقيق Figure 1: Conceptual model ابزار و روش پژوهش حاضر کاربردي است و از نوع همبستگي مي باشد.