چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فرسودگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با رفتار نوآورانه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل 210 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس بوده که حجم نمونه برابر با 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر، فرسودگی شغلی مسلچ و پرسشنامه رفتار نوآورانه جنسن و همکاران استفاده گردیده است. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS انجام شد که نتایج نشان داد رابطه توانمندسازی روانشناختی با فرسودگی شغلی و رفتار نوآورانه؛ و فرسودگی شغلی با رفتار نوآورانه تایید گردید. همچنین فرسودگی شغلی در رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و رفتار نوآورانه نقش میانجی ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:
Kanter ٢٤٠| مجله توانمندسازي سرمايه انساني شماره ٣، دوره ٢، پائيز ١٣٩٨ يکي از عواملي که مي تواند بر رفتار نوآورانه کارکنان در سازمان ها تاثير گذار باشد، فرسودگي شغلي است .
Baird & Wang ٢٤٢| مجله توانمندسازي سرمايه انساني شماره ٣، دوره ٢، پائيز ١٣٩٨ توانمند سازي کارکنان يکي از موثرترين روش هاي ايجاد انگيزش و راه گشا در طراحي و غني سازي شغل کارکنان است و کارکنان توانمند خلاقيت و نوآوري را در سازمان به وجود آورده و مانع از بروز فرسودگي و تحليل رفتگي شغلي در محيط کار مي شوند، بنابراين مي توان آن را از جمله اولو يت ها و نيازهاي اساسي کارکنان آموزش و پرورش شيراز دانست و نتايج به دست آمده از اين بررسي مي تواند اطلاعات مفيدي را در جهت برنامه ريزي براي بهبود و ارتقاي سطح عملکرد کارکنان فراهم آورد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش ميانجي توانمندسازي روانشناختي در رابطه بين فرسودگي شغلي و رفتار نوآورانه در ميان کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس انجام گرفت .
همچنين نتايج حاصل از بررسي نقش ميانجي فرسودگي شغلي در رابطه بين توانمندسازي روانشناختي و رفتار نوآورانه نشان مي دهد مقدار ضريب مسير غيرمستقيم برابر ٠/٢١٧ و آماره تي برابر با ٤/٥٤٨ است که بيشتر از ١/٩٦ مي باشد.
(2010), The mediating role of psychological empowerment on job satisfaction and organizational commitment for school health nurses: A cross-sectional questionnaire survey, Int J Nurs Stud, 47(4), 427-33.
, (2016), Organizational culture, innovative behaviour and work related attitude: Role of psychological empowerment, Journal of Workplace Learning, 28(8), 519-535.