چکیده:
زمینه: بازاریابی خیرخواهانه یکی از استراتژیهای نوین و اخلاق گرا بازاریابی بنگاههای اقتصادی در جهت خلق ارزش ویژه برای مشتری است که بر اساس آن رابطه مستقیمی بین فروش محصول و کمک بنگاه اقتصادی به یک خیریه تعریف و ترویج در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتها میشود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه بندی شاخصهای بازاریابی خیرخواهانه در صنعت بیمه است.
روش: این پژوهش کاربردی و با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان شرکتهای بیمه آسیا، ایران و البرز که 15 نفر از آنها به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی شامل؛ مشتریان شرکتهای بیمه آسیا، ایران و البرز بیمه در شهر یاسوج بودند که 250 نفر از آنها به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته (منتج از بخش کیفی) بود. تحلیل دادهها بر اساس روش دلفی (کیفی) و فرآیند تحلیل شبکهای فازی FANP (کمی) انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد عوامل مختلفی بر موفقیت کمپینهای بازاریابی خیرخواهانه به عنوان مولفههای آن در صنعت بیمه وجود دارد که میتوان آنها را در پنج عامل اصلی خلاصه کرد. همچنین مولفههای؛ افزایش فروش نام تجاری، قیمت خدمات ارایه شده از سوی صنعت بیمه و اندازه کمک خیرخواهانه بیشترین وزن را در میان زیرشاخصهای این پنج مولفه بدست آوردند.
نتیجهگیری: عواملی چون: نتایج مالی برای شرکت، آمیختههای بازاریابی خدمات (7p)، فرم کمک سازمانی، نتایج اجتماعی برای شرکت و ویژگیهای مشتریان منجر به روی آوردن بیمه به بازاریابی خیرخواهانه و موفقیت آن میشود.
Background: Benevolent marketing is one of the new and ethical strategies of marketing businesses to create special value for the customer, according to which a direct relationship between selling the product and helping the business to a charity or charity is defined and promoted to fulfill responsibility. Becomes corporate social. The main purpose of this article is to identify and rank benevolent marketing indicators in the insurance industry.
Method: This applied research was conducted with a mixed approach (qualitative and quantitative). Society and statistical sample of research in the qualitative part including academic experts, managers and experts of insurance companies in Asia, Iran and Alborz, 15 of whom were selected as a sample in a purposeful manner and in the quantitative part includes; The customers of the branches of Asia, Iran and Alborz Insurance companies in Yasuj were 250 people who were selected as a sample by available means. The data collection tool was an interview in the qualitative part and a researcher-made questionnaire in the quantitative part (resulting from the qualitative part). Data analysis was performed based on Delphi method (qualitative) and FANP fuzzy network analysis process (quantitative).
Results: The research results show that there are various factors on the success of benevolent marketing campaigns as its components in the insurance industry that can be summarized in five main factors. Also components; Increased brand sales, the price of services provided by the insurance industry, and the size of charitable contributions gained the most weight among the sub-indicators of these five components.
Conclusion: Factors such as: financial results for the company, service marketing mix (p), and organizational support form, social results for the company and customer characteristics lead to insurance turning to benevolent marketing and its success.