چکیده:
زمینه: شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی میتواند در بهبود فضای اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی موثر باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در جهت شناسایی ابعاد اخلاق در فناوری آموزشی انجامشده است.
روش: پژوهش حاضر آمیخته بود. در بخش کیفی، روش تحلیل محتوا به کار رفت. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک بالادستی درزمینۀ اخلاق در فناوری آموزشی و 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه (سرشماری) و 20 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شیوه (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بود و برای تجزیهوتحلیل از مقولهبندی و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی
جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههایی که دارای رشته فنّاوری آموزشی میباشد بود که با روش نمونهگیری خوشهای 19 نفر از اعضای هیات علمی به شیوه و 92 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. برای تحلیل دادهها، از آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که مولفههای اخلاق در فناوری آموزشی را میتوان در قالب 5 بعد دستهبندی کرد که هرکدام از آنها دارای مولفههای متعدد است و ازنظر اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رتبههای متفاوتی قرار دارند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این تحقیق درمجموع مولفههای شناساییشده در پنج بعد شامل، ابعاد فردی، آموزشی، فرایندی، زمینهای و سازمانی و زیر مولفههای آنها است و ازنظر اعضای هیاتعلمی بعد آموزشی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم و ازنظر دانشجویان بعد فردی در رتبه اول و بعد فرایندی در رتبه پنجم قرار دارد.
Background: Identifying of ethical dimensions in educational technology can be effective in improving the ethical climate in the area of educational technology. Therefore, this research has been done to identify the ethical dimensions of technology.
Method: The present study was mixed. In the qualitative part, the content analysis method was used. The statistical population included upstream documents in the field of ethics in educational technology and 19 faculty members were selected by method (census) and 20 graduate students were selected by method (purposeful). The interview tools were semi-structured and categorization and coding were used for analysis. The quantitative part of the statistical population included all faculty members and graduate students of universities with educational technology, which were selected by cluster sampling method of 19 faculty members and 92 graduate students. The research tool was a researcher-made questionnaire. One-group t-test and Friedman test were used to analyze the data.
Results: The results show that the components of ethics in educational technology can be classified into 5 dimensions, each of which has several components and are ranked differently by faculty members and graduate students.
Conclusion: The results of this study include the components identified in the five dimensions, including individual, educational, process, contextual and organizational dimensions and their sub-components. The individual dimension is in the first rank and the process dimension is in the fifth rank.