چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کیفیت خدمات انتظامی پلیس با نقش میانجی یادگیری زدایی سازمانی می باشد. از این رو این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی از نوع خاص مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری مورد نظر را کارکنان کادر رسمی نیروی انتظامی در 7 کلانتری شهرستان خرم اباد که به تعداد 245 نفر بودند، تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که در سطح خطای 05/ 0 نمونه ای به حجم 150 نفر تعیین شد. پرسشنامه استاندارد که به صورت طبقه ای نسبی در بین پاسخ دهندگان توزیع گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا تایید گردید و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ برابر با 78/0 بود که نشان از پایایی قابل قبول می باشد. همچنین در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95/ 0 مدیریت دانش با کیفیت خدمات انتظامی پلیس و یادگیری زدایی، و از سوی دیگر یادگیری زدایی با کیفیت خدمات انتظامی پلیس رابطه مستقیم و معناداری دارند.
The present study aims to examine the effect of knowledge management on service quality of police office with mediation of organizational unlearning. Therefore, this study is practical in purpose and it is a survey research in collecting data. Participants are 245 staff of police force working in 7 police stations of Khorramabad. Cochran's test was used to determine the volume of sample as a 150-person sample regarding the population volume at the level %5 was assigned. the standard questionnaire were applied. This questionnaire regarding the population volume was distributed among participants. Questionnaire validity was confirmed by content validity while its reliability which was done by Cronbach alpha was 0.786 that it shows an acceptable reliability. Moreover, structural modelling was used to test hypotheses. Results indicated that at the level %95 there is significantly positive effect of knowledge management on service quality and unlearning, as well as unlearning on service quality.
خلاصه ماشینی:
همه این موارد بیانگر این واقعیت است که نیروی انتظامی راهی جز اجرای مدیریت دانش به عنوان روشی برای سازماندهی و بهره گیری از دانش درون و برون سازمانی ندارد و لازمه اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش ، پیاده سازی یادگیریزدایی در سازمان و همچنین شناسایی و ارزیابی وضعیت کنونی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش )زیرساخت های مدیریت دانش ) است تا نقاط ضعف و قوت آن ها شناسایی، احصاء و سپس برای رفع ضعف ها و تقویت نقاط قوت اقدام کند تا زمینه پیاده سازی مدیریت دانش با کمترین خطا و با کیفیت بالا را ایجاد شود و از آن طریق بتوان مرزهای قدیمی دانش را پشت سر گذاشت و نگرش جدیدی از پلیس دانشی را به وجود آورد.
بنابراین پرسشی که پژوهش حاضر در پی پاسخ به آن است ، این است که : آیا بین مدیریت دانش و کیفیت خدمات انتظامی پلیس با میانجیگری یادگیریزدایی سازمانی رابطه مستقیمی وجود دارد؟ مبانی نظری در چند دهه اخیر نقش داراییهای دانشی در پیشبرد هدف های سازمان ها تبدیل به امری حیاتی شده است )رضایی و همکاران ، ١٣٩٢).
پایایی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی رابطه عامل موردنظر)مدیریت دانش ) و کیفیت خدمات با نقش میانجی یادگیریزدایی سازمانی از روش همبستگی و همچنین از نرم افزار Amos و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد.