چکیده:
Aims: One of the effective factors in causing chronic diseases is inactivity. Therefore, considering the importance of modifying adolescent girlschr('39') physical activity behavior and developing appropriate educational strategies and interventions in this field, this study aimed to investigate the effect of educational intervention based on social cognitive theory (SCT) on adolescent girlschr('39') physical activity.
Materials & Methods: A Quasi-experimental study was conducted among 246 female high schoolschr('39') Students (124=intervention group and 122=control group) in Rafsanjan (Southern Iran) by random cluster sampling in 2018-19. Demographics variables and valid and reliable questionnaire included the physical activity assessment of the last week and its effective factors based on SCT constructs collected in two stages. Educational interventions were applied in four sessions to students and two sessions to parents, teachers, and school officials. Data analysis was performed using SPSS 16.0, the Mann-Whitney U test, the Wilcoxon test, and the T-test.
Findings: After executing the educational program, there was a significant difference between the mean scores of the two groups in environmental factors (p=0.027), knowledge (p
Conclusion: The implementation of educational programs based on the SCT positively affects promoting physical activity in adolescents.
اهداف: یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماریهای مزمن بیتحرکی است. لذا با توجه به اهمیت اصلاح رفتار فعالیت فیزیکی دختران نوجوان و بهمنظور تدوین راهبردهای آموزشی و مداخلاتی مناسب در این زمینه، مطالعه حاضر باهدف تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی بر فعالیت فیزیکی دختران نوجوان رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در میان 246 دانش آموز دختر دوره متوسطه اول (124 = گروه مداخله و 122 = گروه کنترل) رفسنجان (جنوب ایران) انجام پذیرفت. پرسشنامه شامل ارزیابی فعالیت بدنی هفته گذشته و عوامل موثر بر فعالیت بدنی بر اساس سازه های نظریه شناختی اجتماعی بود. مداخلات آموزشی در چهار جلسه برای دانش آموزان و در دو جلسه برای والدین، معلمان و مسئولان مدرسه برگزار گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16، آزمون من ویتنی، آزمون ویلکاکسون، تی تست و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین میانگین نمرات دو گروه از نظر عوامل محیطی (P=0.027)، دانش (P)، حمایت خانواده (P=0.001)، خودکارآمدی (P=0.001) و خود تنظیمی (P =0.008) تفاوت معنی داری وجود داشت. بعد از اجرای برنامه آموزشی، میزان فعالیت بدنی روزانه و هفتگی افزایش یافت (0.001=P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود که مطالعات مداخله ای بر اساس ساختارهای نظریه شناختی اجتماعی با تأکید بر نقش خانواده و همسالان به عنوان الگوهای رفتاری و حامیان اجتماعی انجام شود.