چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر رضایت زناشویی زنان با سندرم نشانگان پیش از قاعدگی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مراجعه کننده به درمانگاه طب زناشوئی شهر کرمانشاه در پاییز و زمستان 1395 بود که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و از طریق مصاحبه اولیه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ در 2 مرحله پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. مداخله گروهی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر روی گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 5/ 1 ساعته در هر هفته 2 جلسه انجام شد؛ در حالی که بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس یکمتغیره بر روی نمرات پیش از درمان و درمان نشان داد که آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرتگرا بر افزایش میزان رضایت زناشویی زنان با سندرم نشانگان پیش از قاعدگی در سطح (p> 0. 001) تاثیر معناداری دارد. بنابراین با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت، آموزش الگوی ارتباطی کثرتگرا که مبنی بر گفت و شنود بالا است نقش کلیدی در میزان رضایت زناشویی زنان با سندرم پیش از قاعدگی دارد.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching the pluralistic family communication model on marital satisfaction of women with premenstrual syndrome. Methods: The research method was semi-experimental with pre/post-test and control group. The statistical population consisted of all women with premenstrual syndrome who referred to marriage clinic of Kermanshah (Iran) in autumn and winter of 2016. Of these, 30 were selected by purposeful sampling and were selected through an initial interview and randomly placed into treatment and control groups in equal numbers. The Enrich Marital Satisfaction Questionnaire was used in two stages of pre-test and post-test for data collection. Group intervention of the pluralistic communicative communication model was performed on the experimental group for 9 one-and-half hour weekly sessions, while no intervention was performed for the control group. Results: The results of one-way covariance analysis on pre-treatment and treatment scores showed that the teaching of the pluralistic family communication model had a significant effect on marital satisfaction of women with premenstrual syndrome (p> 0.001). Conclusion: based on the findings of the present study, teaching a pluralistic communication model that is based on high-level dialogue plays a key role in marital satisfaction of women with premenstrual syndrome.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش الگوي ارتباط ي خانواده کثرت گرا بر رضايت زناشويي زنان با سندرم نشانگان پيش از قاعدگي )PMS( افشين صفرنيا١، رودابه هوشمندي 2 ١ )نويسنده مسئول(، دکتراي روانشناسي ، گروه روانشناسي ، واحد ايلام، دانشگاه آزاد اسلامي، ايلام، ايران.
در اين بين رضايت زناشويي کيفيتي است که از عوامل متعددي چون متغيرهاي جمعيت شناختي )شاکريان، ١٣٨٨(، ويژگيهاي شخصيي )عباسي و رسولزاده طباطبايي، ١٣٨٨(، سبک هاي دلبستگي، تمايز يافتگي )بيرامي، فهيمي، اکبري و اميري پيچاکلايي، ١٣٩١(، سبک هاي مقابله اي زوجين )بشارت، تاشک و رضازاده، ١٣٨٥(، هوش هيجاني )علي اکبري دهکردي، ١٣٩١(، کيفيت ارتباط همسران )چراغي، مظ اهري، موتابي، پناغي، صادقي و همکاران، ١٣٩٣(، عوامل زمينه اي و فردي )تفاوت شخصيتي، وابستگي، خلق و خو، اسناد(، تفکر و شناخت )اليس ١، ١..
بنابراين در اين پژوهش فرضيه زير بررسي شد: الگوي ارتباطي خانواده کثرت گرا بر افزايش رضايت زناشويي زنان با سندرم نشانگان پيش از قاعدگي تأثير گذار است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي آموزش الگوي ارتباطي خانواده کثرت گرا بر رضايت زناشويي زنان با سندرم نشانگان پيش از قاعدگي انجام شد.
يافته هاي حاصل از تحليل داده هاي پژوهش نشان داد که آموزش الگوي ارتباطي خانواده کثرت گرا بر افزايش ميزان رضايت زناشويي زنان با سندرم نشانگان پيش از قاعدگي در سط ح )١..