چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تدوین و شناسایی ابعاد و مولفه ها و شاخص های الگوی ( نظری و عملی ) مهارت های ارتباطاتی برون سازمانی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین صورت گرفته است. روش این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق کیفی است . محقق با بهره گیری از مصاحبه عمیق از نخبگان (علمی حوزه مهارت های ارتباطی و کارشناسان)مولفه های مهارت های ارتباطی برون سازمانی دانشجویان شناسایی و مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق نخبگان حوزه ارتباطات پلیسی است که تا رسیدن به حد اشباع به صورت هدفمند 21 نفر انتخاب شدند و شیوه رسیدن به اشباع نظری گلوله برفی است. ابزار گرد آوری داده ها مصاحبه عمیق و روش سنجش اعتبار و پایایی روش گوبا و لینکن است.یافته ها نشان می دهد که مهارت های ارتباط اجتماعی حوزه برون سازمانی دانشجویان را باید در سه حوزه بین فردی – اجتماعات و گروه ها و سازمان ها دسته بندی کرد. ارزیابی شاخص ها نشان داده است که مهارت ارتباط اجتماعی برون سازمانی دانشجویان به نسبت سایر حوزه ها از اهمیت خاصی برخوردار است و لذا پیشنهاد می گردد که می توان با برناامه های آموزشی و لحاظ کردن دروس مهارت های ارتباط اجتماعی و نیز برنامه های غیر آموزشی مانند توجه به حلقه های گفتگو - اجرای–طرح همپیمایی اسنتاد و دانشجو- اجرای کارگروه علمی موقعیتسازی و اجرای طرح استاد مشاور مقیم ، مهارت های ارتباط اجتماعی برون سازمانی دانشجویان را تقویت نمود.
The aim of this study was to develop and identify the dimensions, components and indicators of the model (theoretical and practical) of external communication skills of students of Amin University of Law Enforcement Sciences. The method of this research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research method. The researcher should identify, examine and evaluate the components of students' extra-organizational communication skills by using in-depth interviews with elites (scientific in the field of communication skills and experts). The statistical population of this research is the elites in the field of police communications who were purposefully selected until the saturation limit of 21 people and the method of achieving the theoretical saturation is snowball. The data collection tool is in-depth interview and the method of measuring the validity and reliability of the Goba and Lincoln methods. کرد. Evaluation of indicators has shown that students' extra-organizational social communication skills are of special importance compared to other areas, and therefore it is suggested that it can be done with educational programs and considering social communication skills courses as well as non-educational programs such as Attention to the dialogue-implementation circles - the faculty-student alliance plan - the implementation of the scientific situation-building working group and the implementation of the resident consultant professor plan strengthened the students' extra-organizational social communication skills.