چکیده:
زمینه و هدف: یکی از گروههای اجتماعی که همواره مورد توجه نهادهای حمایتی هستند و مسائل مشکلات آنان دغدغهای برای دولتها هستند زنان سرپرست خانوار میباشند پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری جهت ورود به بازار کار انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از آن تکنیک دلفی است. نمونه پژوهش شامل 10 متخصص بودند که متخصصان به شیوۀ نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند. روش دلفی در چهار دور ادامه پیدا کرد. جهت تحلیل نتایج از شاخصهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب توافقی استفاده شد.
یافتهها و نتایج: ضریب هماهنگی کندال برای پاسخ های در دور چهارم معادل 63/0 بود که میزان توافق متخصصان را در سطح مطلوب نشان داد. نتایج دلفی در دور چهارم نشان داد که آموزش های شغلی، آموزش مشاغل خانگی، اصلاح ساختارها، آموزش مهارت های اجتماعی، افزایش خودکارامدی، عزت نفس، انگیزش دهی، تخصیص منابع، رفع تبعیض های جنسیتی در دسترس به منابع، تصویب قوانین حمایتی و هدایت استعدادها نقش مهمی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار جهت ورود به بازار کار دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد توجه به مجموعه ای از عوامل روان شناختی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار جهت وورد به بازار کار موثر است.
Background and Aim: Women heads of households are exposed to various social and psychological harms and also experience various problems professionally. The aim of this study was to investigate the empowerment strategies of women heads of households under the auspices of the General Welfare Department of Chaharmahal and Bakhtiari Province to enter the labor market.
Method: The approach of the present study is qualitative and its used a Delphi technique. The study population consisted of experts in the field of psychology and counseling in Chaharmahal and Bakhtiari province and a sample of 10 of them were selected by purposive sampling. The Delphi method continued in four rounds. The Kendall coordination coefficient for the responses in the fourth round was equal to 0.63, which showed the level of agreement of the experts at the desired level.
Results and conclusion: The study showed that job training, home-based job training, structural reform, social skills training, increasing self-efficacy, self-esteem, motivation, resource allocation, eliminating gender discrimination in access to resources, enacting supportive laws and directing talent play an important role. Empowers women heads of households to enter the job market. Therefore, paying attention to a set of psychological, economic, social and legal factors is effective in empowering female-headed households to enter the labor market.