چکیده:
رشد جمعیت در جهان موجب افزایش مصرف در همهی زمینهها شده و این امرء ازدیاد تولید ضایعات و پسماندهای مختلف
شهری» کشاورزی و صنعتی را به دنبال داشته است. بنابراین در طولانی مدت. آلودگی روزافزون محیط زیست. سلامتی
انسانها و سایر موجودات زنده را به خطر انداخته و مشکلات عدیدهی بهداشتیء زیست محیطی, اقتصادی و اجتماعی به بار
آورده است. به همین دلیلء فرهنگسازی در این مورد میتواند آثار مثبت اجتماعی,ء اقتصادی و زیستمحیطی فراوانی به دنبال
داشته باشد و تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیرء با تبلیغات صحیح, موّثر و به هنگام, میتواند سهم بهسزایی در این
فرهنگسازی داشته باشد. لذا هدف این تحقیق, بررسی وضع موجود و ارائه پیشنهادهایی برای رسیدن به وضع مطلوب در
زمینهی تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر مدیریت پسماند بوده است. با بررسی آثار تبلیغات و ارتباط آن با اهداف سازمانها میتوان
تغییراتی در بودجهی تبلیغاتیء شکل و محتوای پیامها و نوع رسانهها و کانالهای ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ
نیز به وجود آورد تا تبلیغات مفیدتر و موْئْرتر از گذشته باشد. در این تحقیقء از مدل ارزیابی ۶ مرحلهای استینر و لاویچ که یک
مدل سلسله مراتبی استء استفاده شده است. متغیرها شامل: یک متغیر مستقلء یعنی تبلیغات تلویزیونی و ۶ متغیر وابسته
شامل: ۱- ایجاد آگاهی در مخاطب؛ ۲- آرائه اطلاعات به مخاطب؛ ۳- ایجاد علاقه در مخاطب؛ ۴- ایجاد ترجیح در مخاطب؛
۴- متقاعد شدن مخاطب و ۶- جذب مخاطب میباشند. روش پژوهش برای مطالعات نظری؛ روشهای اسنادی, کتابخانهای و
اینترنتی و روش مطالعات عملی و تحقیقی؛ میدانی با روش نمونهگیری تصادفی بوده است. در این مرحله. ء پرسشنامهی
۵ گویهای با استفاده از طیف لیکرت. طراحی و بین ۳۸۴ نفر از ساکنان مناطق شهرداری ۲ و ۵ تهران که بر اساس فرمول
کوکران و با توجه به خطای ۰/۰۵ به دست آمده بودء توزیع شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که تبلیفات در مرتبه اولِ
نمایش, در بالاترین میزان از آگاهیبخشی قرار داره ضمن این که زنان خانهدار از این موضوع تأثیرپذیری بیشتری دارند.
همچنین اکثر مخاطبان» زمان پخش آگهی» موسیقی آگهیها و وجود طنز در فیلمهای تبلیغاتی را بیشترین عامل جلب توجه
و تأثیرپذیری میدانند. ضمناً تحصیلات مخاطبان نشاندهنده تخصصیتر شدن برنامههای مورد نیاز این گروه است. چرا که
مخاطب خاص محسوب شده و طالب دیدن هر برنامهای نیستند و تبلیغات هم کمتر در آنها مور است. بنابراین بایستی گوشه
چشمی هم به محتوای مورد نیاز این قشر داشته باشیم چرا که این مخاطبان, تأثیرات نافذی در جامعه دارند. مهمترین
نتیجهی این پژوهش آناست که آشنا بودن مردم با انواع پسماند و مدیریت دفع و جمعآوری صحیح آن و پخش تبلیفات
تلویزیونی» رابطهی معنیداری دارد. زیر در تمام آزمونها سطح معنیداری آزمون» کمتر از ۰/۰۵ بوده است.