چکیده:
هدف از اين تحقيق، شناسايي ارتباط توانمندسازي روانشناختي(ادراکي-رفتاري) با ساختار سازماني (پيچدگي،رسميت،تمرکز) مي
باشد. با بررسي ادبيات روانشناسي سازماني، دو نوع رويکرد به توانمندسازي وجود دارد: رويکرد اول »رويکرد مکانيکي« که توانمندسازي را
مترادف با تفويض قدرتت صميم گيري به رده هاي پايين تر سازمان مي داند. رويکرد دوم »رويکرد ارگانيکي« که توانمندسازي را مفهومي
چند وجهي مي داند که بر حسب ادراکات کارکنان نسبت به نقش خويش در شغل و سازمان به عنوان فرآيند افزايش انگيزش دروني کارکنان
در انجام وظايف محوله تعريف مي شود و خود شامل پنج بعد شايستگي، مؤثر بودن، معني دار بودن، خودمختاري و اعتماد در شغل مي شود.
اين پژوهش به لحاظ اهداف، کاربردي و با شيوه توصيفي- همبستگي اجرا شده است. جامعه آماري در اين تحقيق کليه کارکنان تعاوني
اعتبار ثامن الئمه استان خوزستان مي باشد که ٢٧٠ نفر هستند. براي بررسي، با استفاده از جدول مورگان نمونه ١٦٠ نفري انتخاب شد تا
ميان آن ها ٢ پرسشنامه که يکي از آن ها سنجش توانمند سازي از آقاي عبداللهي و ديگري سنجش ابعاد ساختاري از آقاي رابينز است،
توزيع گرديد. همچنين با محاسبه و آزمون ضريب همبستگي پيرسون، رابطه بين ساختار و توانمندسازي کارکنان مورد بررسي قرار گرفت. در
نهايت نتيجه اين شد که فرضيهاصلي (بين ساختار سازماني با توانمندسازي روانشناختي کارکنان در تعاوني اعتبار ثامن الئمه ياستان
خوزستان ارتباط معني داري وجود دارد.( با ضريب (٠/٣٥-) مورد تأييد قرار گرفت.
The environment in which organizations work is complex and unconventional.
Therefore, top managers seek for solutions to overcome these uncertainty creation of a learning
environment where employees are kept updated.
The purpose of this research is to examine the relationship between empowerment and
organizational structure and the required factors in order to propose an appropriate approach
for empowerment of employees. Studying the organizational psychology literature are two
approaches to empowerment: First approach "mechanical approach" in line with the
empowerment delegate decision making power to knows lower category organization. The
second approach "organic approach" the empowerment concept considers several cases that
according to staff perceptions of their role in the job and the organization as a process of
increasing internal motivation in employees perform duties is defined, and their next five
competence, effectiveness, significance, autonomy and trust are in jobs. From a population of
270 employees of Samenoal aemeh credit cooperative, 160 people sample were randomly
selected using Morgan sampling plan, and Pearson’s coefficient correlation was used to
investigate the relationship between organizational structure and employees’ empowerment.
The study of two questionnaires, measuring empowerment of Mr Abdollahi and other structural
aspects of the measure, Mr. Robbins is to be distributed. The result was that the original
hypothesis (Study the relationship between organizational structure with Psychological
)Behavioral – Conceptual( Empowerment of employees in “Khouzestan’s Samenoal aemeh”
credit cooperative) accepted with (-0/35( the correlation coefficient