چکیده:
نظام پیشنهادها به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای اجرایی مدیریت مشارکتی از منظر رویکردهای نوین مدیریتی مطرح می باشد که به همه ذینفعان سازمان اعم از کارکنان ، مشتریان ، سهامداران و حتی خانواده کارکنان این امکان را می دهد تا پیشنهادهای خود را به صورت فردی یا گروهی در جهت بهبود وضعیت سازمان ارائه کنند و در قبال منافع حاصل ، پاداش متناسب دریافت نمایند. نظام پیشنهادها تکنیکی است که می توان از فکر و اندیشه های کارکنان برای مسئله یابی و حل مشکلات سازمانی بهره جست . از آنجاییکه این نظام از نیمه دوم سال 1389 در شرکت ساخت تجهیزات سپاهان به عنوان یک استراتژی، جهت شکوفا کردن خلاقیت و نوآوری به اجرا درآمده و تا کنون مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار نگرفته بود و اجرای این نظام برای سازمان سود و صرفه و هزینه هایی داشته و دارد ، نیاز به آسیب شناسی و ارزیابی عملکرد آن ضروری به نظر می رسید .در این مقاله نقاط قوت و ضعف نظام پیشنهادها با استفاده از مدل ملی تعالی ارزیابی نظام پیشنهادها شناسایی گردیده است . در این مدل عملکرد سیستم نظام پیشنهادها بر حسب معیارهای توانمندساز و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفته است . این مقاله حاصل بررسی انجام
شده در زمینه ی عارضه یابی و آسیب شناسی نظام پیشنهادها در شرکت ساخت تجهیزات سپاهان در سال 1394 می باشد .
Fault finding on suggestion system (case study: Sepahan company-MAPNA group). Suggestion
system is one of the most efficient tools in participatory management based on new approach
in management. This technique helps all stakeholders engage in suggestion systems and they
could get reward and benefit from suggestions.
This technique helps organizations based on the thoughts of their employees solve their
organizational problems. This system was used as a strategy to flourish innovation and
creativity in Sepahan Company from 1389, but this system needs to analyze in order to find its
fault and performance. In this research, based on excellence national model, we try to identify
the strength and weakness of this system in 1394. In this model, we encounter two types of
indicators for fault finding: supportive and result