چکیده:
مدیریت مشارکتی به معنای ارتباط منسجم و هدفمند میان کارکنان در سطوح مختلف مدیریتی به منظور بر طرف کردن
مشکلات و ارایه راهکار های مناسب برای هر موضوع می باشد. این تکنیک همانند نظام پشنهادات به همه ذینفعان سازمان اعم از کارکنان، مشتریان و سهامداران این امکان را می دهد تا پیشنهادهای خود را به صورت فردی یا گروهی در جهت بهبود وضعیت سازمان ارائه کنند و در قبال منافع حاصل ، پاداش متناسب دریافت نمایند.
مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که می تواند نه تنها انسجام داخلی سازمان ها را بهبود ببخشد بلکه زمینه ساز ارتقای عملکرد هر بخش از سازمان و همچنین کل سازمان از طریق هم افزایی می گردد. در این پژوهش با بررسی پارامترهای مشارکت سازمانی و بررسی میانگین وزنی اهمیت هر یک به طور جداگانه و مشخص ؛ نحوه به کار گیری آن در سازمان نیز بیان شده و زمان اجرای هر پارامتر ذکر می شود . روش شناسی مورد استفاده در این پژوهش تکنیک جدول وزن دهی و نمودار تجمعی پارتو می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد بر اساس نظر تیم 14 نفره خبرگان فرآیندهای کلان بیشترین اثر گذاری را در مشارکت سازمانی و مسابقات کمترین اثرگذاری را دارا می باشد. این پژوهش در نیمه دوم سال 95 انجام پذیرفته است.
Participative Management means communications between different management levels in
order to solve problems and provide appropriate solution for each issue. This technique like
suggestion systems engage all stakeholders and they could get reward and benefit.
Participative Management is one the tools that not only improve company integrity but also
increase firm performance as a whole and each part of organization. In this research we try to
find important weighted parameters that help Participative Management. Besides, we examine
when and how each parameter was used in organization. The Methodology of this research is
based on weighted tables and Pareto chart. This research conducted in second half 1395 and 14
expert members maintains that macro process plays the most important role and competition
the least