چکیده:
منابع اصلی درآمد بیمارستان ها ارائه و فروش خدمات به بیمه شدگان سازمان های بیمه گر می باشد . بنابراین کنترل اين
منابع به منظور استفاده صحیح و کارآمد و جلوگیری از هدر رفتن آنها می تواند به ارتقاء کیفیت خدمات و تسهیلات به
بیمه شدگان و سایر افراد جامعه کمک کند . هدف این پژوهش بررسی ميزان و علل کسورات اعمال شده سازمان های
بیمه گرسلامت و تامین اجتماعی نسبت به هزینه های ارسالی بیمارستان خاتم الانبیاء میانه در ششماهه دوم سال 96می
باشد.
منابع اصلی درآمد بیمارستان ها ارائه و فروش خدمات به بیمه شدگان سازمان های بیمه گر می باشد . بنابراین کنترل
این منابع به منظور استفاده صحیح و کارآمد و جلوگیری از هدر رفتن آنها می تواند به ارتقاء کیفیت خدمات و تسهیلات
به بیمه شدگان و سایر افراد جامعه کمک کند . هدف این پژوهش بررسی ميزان و علل کسورات اعمال شده سازمان های
بیمه گرسلامت و تامین اجتماعی نسبت به هزینه های ارسالی بیمارستان خاتم الانبیاء میانه در ششماهه دوم سال 96می
باشد.
روش بررسی مطالعه توصیفی - مقطعی و از نوع پژوهش کاربردی بود .مستندات پژوهش شامل صورتحساب های ارسالی
بیمارستان خاتم الانبیاء میانه به سازمان های بیمه سلامت و تامین اجتماعی بود .ابزار جمع آوری داده ها چک ليست و داده
ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .
یافته ها :میانگین کسورات پرونده های بستری و سرپایی نسبت به صورت حساب های ارسالی به سازمان بیمه سلامت و بیمه
تامین اجتماعی %32 بوده و بیشترین علل کسورات اعمال شده مربوط به کمبود نیروی انسانی -مستند سازی ناقص پرونده
عدم آشنایی کامل با سیستم اطلاعات بیمارستانی - ( Hls )ثبت ناقص و اشتباه -اشتباه وارد نمودن کد های بیمه -زیاده
خواهی -محاسبات اشتباه و عدم آموزش کافی می باشد .
نتیجه گیری :بخش عمده کسورات در اثر آشنا نبودن کادر درمانی با الزامات مستند سازی و سازمان های بیمه ای ایجاد می
شود .لذا جهت کاهش کسورات بکار گیری مکانسیمی چند جانبه شامل آموزش اصول مستند سازی به کادر درمانی -نظارت
بر حسن اجرای کنترل پرونده ها در واحد مدارک پزشکی و کسورات بیمارستان و تشکیل کمیته ای از سوی مدیریت بیمارستان
به منظور تبیین و اجرای مستمر فعالیت های مربوطه ضروری می باشد.