چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان انجام شده است.روش: با توجه به ارائه مدلی به منظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده خواهد شد. جامعه آماری، یک نمونه 221 نفری از مدیران و کارشناسان بانک پارسیان که با موضوع تحقیق آشنایی داشته اند، می باشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده نیز از ابزار بومیسازی مؤلفههای پژوهش، آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شده است. یافته ها:مدل معادلات ساختاری بین بلوغ مدیریت دانش و کیفیت خدمات بانکی برازش می شود.نتایج: نتایج نشان می دهد میزان بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات اثر مثبت و معنی داری دارد. از بین متغیرهای تعیین کننده بلوغ مدیریت دانش، دسترسی به دانش و تجربیات، فرآیندهای سازمانی، مهارت کارکنان، انگیزه افراد، ثبت تجارب کارکنان، بازیابی دانش و مبادله دانش بر بلوغ مدیریت دانش اثری مثبت و مستقیم داشته و مدیریت سازمان، سیستم های سازمان و فناوری اطلاعات و فعالیت دانش تیمی اثر معکوسی بر به بلوغ رسیدن مدیریت دانش در سیستم داشته اند.
Objective: The aim of this study was to evaluate the effect of knowledge management maturity on service quality in Parsian Bank.Method: Considering the presentation of a model to evaluate the effect of knowledge management maturity on service quality in Parsian Bank using the structure of structural equations in AMOS software, in the present study, a combined research methodology will be used. The statistical population is a sample of 221 managers and experts of Parsian Bank who are familiar with the subject of research. In order to analyze the obtained information, the tools of localization of research components, descriptive statistics and inferential statistics have been used.Findings: The structural equation model fits between knowledge management maturity and quality of banking services.Results: The results show that the degree of knowledge management maturity has a positive and significant effect on service quality. Among the variables that determine knowledge management maturity, access to knowledge and experience, organizational processes, employee skills, motivation, recording employee experiences, knowledge retrieval and knowledge exchange have a positive and direct effect on knowledge management maturity and organizational management, organizational systems and Information technology and team knowledge activities have had the opposite effect on the maturity of knowledge management in the system.
خلاصه ماشینی:
سنجش تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان فاطمه دکامینی*١، محمد احسانیفر 2 1 بازیابی دانش و نظام های معنایی سال هفتم ، شماره ٢٨، پاییز ١٤٠٠، ص ٦٥ تا ١٠٥ نوع مقاله : مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠١/٠٥ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٥/١٣ چکیده هدف : سنجش بلوغ مدیریت دانش اجازه میدهد شرکت هایی که در حال اجرای پروژه های مدیریت دانش هستند، فعالیت های مدیریت دانش خود را به صورت جامع ارزیابی کنند و به صورت سیستماتیک و نظام مند جایگاه و موقعیت خویش را در مدیریت دانش تشخیص دهند و دقیقاً موانع پیشرفت را شناسایی و تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع موردنیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تعیین کنند.
روش : با توجه به ارائه مدلی به منظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان با استفاده از محیط معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS، در پژوهش حاضر از متدلوژی پژوهشی ترکیبی استفاده خواهد شد.
جهت ارائه مدلی به منظور ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک ، از ابزار بومیسازی مؤلفه های پژوهش و مصاحبه استفاده میشود.
اما اگر گویه ها را براساس ابعاد شناسایی کرده باشید، باید از تحلیل عاملی تأییدی استفاده کنید] ٣٠و٣١[ : از طرفی دیگر، تحلیل مسیر)Path Analysis) جهت ارزیابی تأثیر بلوغ مدیریت دانش بر کیفیت خدمات در بانک پارسیان ، روش آماری کاربرد ضرایب بتای استاندارد رگرسیون چند متغیری در مدل های ساختاری است .
برای بررسی اثر بلوغ دانش بر ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده در بانک ، اثر این متغیرها بر هم از نتایج بدست آمده از تحلیل معادلات ساختاری استفاده می کنیم که در جدول ١٣ آورده شده است .