چکیده:
آموزشهای عالی فنی و حرفهای ازجملۀ ابزارهای توسعه صنعتی و بهتبع آن توانمندسازی اقتصادی است. این نوع آموزشها با توجه به ماهیت منعطفِ منتج از ساختارهای اجتماعی ـ اقتصادی، تأثیر ویژهای در ظرفیتسازی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بازار کار دارد. لکن تبلور ظرفیت فوق در چرخه اقتصادی کشور ما به دلایل مختلف ازجمله فقدان مدل توسعه مستقل، تعدد مراکز تصمیمگیر، عدم توجه وافی به نیازهای واقعی بستر جامعه، تقاضا محور نبودن همراستا با بازار هدف و... با افتراق معناداری از مفاهیم مورد انتظار و نیازهای کاربردی، عموماً با اقتضائات بخشهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی انطباق ندارد. بر این مدار در پژوهش پیشرو باهدف بازافزایی در شیوههای مهارتآموزی دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان یکی از عمدهترین متولیان امر در حوزه آموزشهای عالی مهارتی در کشور و سنجش تجربی سطوح آن بهعنوان رویکردی تحلیلی به واکاوی روابط میان تأثیرات عوامل محیطی بر شاخصههای فنآموزی و کارآفرینی آن پرداخته شده است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است از: با اتکا به کدام رویکردها و سیاستهای راهبردی، زمینه ارتقا و بهرهوری مناسب از ظرفیت مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان پیشران آموزشهای عالی فنی و تربیت حرفهای در کشور همسو با نیازهای بهروز جامعه در ارتباط با بازار کار فراهم میآید؟ در این راستا، روش تحقیق در قدم اول شامل مطالعات اسنادی و کتابخانهای با استفاده از شیوه توصیفی پیمایشی بوده که در بررسیهای میدانی با ابزار پرسشنامه و مصاحبههای نیمهساختار یافته از جامعه آماری 70 نفری از اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و کارآفرینان، کنشگران اجتماعی و دانشجویان دانشگاه تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافتهها، آموزش در دانشگاه مفروض با توجه به ماهیت پیدایش و تأسیس آن، دارای الگوی ترکیبی بوده و فراگیران ضمن یادگیری مفاهیم و اصول تئوریک، آموزشهای عملی و کاربردی را در کارگاهها و آزمایشگاههای مربوط گذرانده سپس وارد چرخه کار در بازار میشوند. نتایج پژوهش نشانگر آن است که با امتزاج راهکارهایی همچون کاربست آموزش دوال در مفهوم کارکردی خود، اصلاح ساختار و سرفصلهای دروس، بهروز نمودن محتوا و هدفمند کردن آموزشها بر مبنای نیازهای صنعت و اقتصاد، همگرایی نهادهای تصمیم گیر و کیفیتبخشی آموزشهای عملی با سرمایهگذاری در مبادی آن میتوان در اصلاح موارد فوق قدم برداشت.
Higher technical and vocational education is one of the tools of industrial development and consequently economic empowerment. This type of training due to the flexible nature of the socio-economic structures resulting from a specific impact on capacity-building for job creation and entrepreneurship in the labor market. However, the crystallization of the above capacity in the economic cycle of our country for various reasons such as lack of independent development model, multiplicity of decision centers, lack of attention to the real needs of society, demand-driven non-alignment with the target market and ... with significant differentiation of concepts Expected and practical needs generally do not meet the requirements of the industrial, service and agricultural sectors. Based on this, in the forthcoming research, with the aim of re-evaluating the training methods of the Technical and Vocational University as one of the main custodians in the field of higher education in the country and empirically assessing its levels as an analytical approach to investigating the relationships between effects. Environmental factors have been studied on the characteristics of technology education and entrepreneurship. Accordingly, the main question of the research is: relying on which approaches and strategic policies, the field of promotion and appropriate efficiency of the skill capacity of the technical and vocational university as drivers of higher technical education and vocational training in the country along with the needs Is the community updated on the labor market? In this regard, the research method in the first step includes documentary and library studies using descriptive survey method, which in field studies with questionnaire tools and semi-structured interviews from a statistical population of 70 university professors, industry owners and entrepreneurs, activists Social and university students were completed and evaluated. Based on the findings, education in the hypothetical university, according to the nature of its origin and establishment, has a mixed pattern and learners, while learning the concepts and theoretical principles, have passed practical and applied training in related workshops and laboratories and then entered the work cycle in the market. The results show that by combining strategies such as the use of dual education in its functional concept, reforming the structure and topics of courses, updating the content and targeting education based on the needs of industry and economics, convergence of decision-making institutions and quality of education Practical By investing in its principles, we can take steps to correct the above cases.
خلاصه ماشینی:
با اتکاي به کدام رويکردها و سياست هاي راهبردي، زمينه ارتقا و بهره وري مناســب از ظرفيت مهارتي دانشــگاه فني و حرفه اي به عنوان پيشــران آموزش هاي عالي فني و تربيت حرفه اي در کشور هم سو با نيازهاي به روز جامعه در ارتباط با بازار کار فراهم ميآيد؟ به عبارت دقيق تر، هدف اين نوشـتار، شـناسـايي چالش هاي پيش رو در ميزان اثربخشـي مناسـب رويکردهاي متصـور براي ارتقاي نظام مهارتي کشور در دانشگاه فني و حرفه اي به عنوان دانشگاهي کارآفرين (نسل سوم )، با نيازها و اقتضائات حوزه صنعت ، اقتصاد، خدمات و کشاورزي در طول اهداف توسعه اي کشور و تحليل کارکردي آن هاست .
/ نمودار شماره ١: الگوي پيش رونده در ارتقاي مفهوم ساختارهاي عالي فن محور / / سنجه هاي کالبدي سنجه هاي زمينه اي / ـ احصاي نيازهاي صنعت در حوزه هاي مشترک و تلاش در ـ تلاش در زمينه استانداردسازي الگوهاي آموزشي / ارايه راهبردهاي مناسب ـ افزايش کيفيت و خلاقيت مهارت آموزي با استفاده از ـ برخورداري از حمايت هاي مالي و سرمايه گذاري در بخش - رويکرد خوداشتغالي و اشتغال پايدار هاي متنوع ـ بازخواني و ارتقاي کيفيت محتواي دروس ـ همسويي با فعاليت ها و کسب و کارهاي نوپا و به روز ـ ارايه فرهنگ و شيوه راهبري کارآفرينانه ـ اشتراک در طرح هاي علمي ملي همسو با اهداف عاليه در ـ لزوم باور به اهداف کارافريني و توسعه در ساختارهاي جهت تربيت حرفه اي علمي و آموزشي ـ ايجاد مراکز رشد و نوآوري ـ تحصيل به روز اقتضائات علمي و عملي در برهم کنش هاي ـ برخورداري از ساختار منعطف اجتماعي، تلاش در ارائه مسير و دريافت بازخوردها / / نتايج و پيامدها راهبردها / / ـ حرکت به سمت توسعه اجتماعي، فرهنگي و ـ اصلاح شيوه برنامه ريزي درسي منطبق با رويکردهاي اقتصادي نو در بازار کار ـ پاسخگويي به نيازهاي بيروني ـ فعاليت در زمينه الگوهاي علمي و پژوهشي هدفمند ـ بهبود مهارت آموزي و منتج از آن ارتقاي ـ هماهنگي ميان شاخه هاي متنوع و متعدد اسلوب هاي کيفيت فعاليت هاي مرتبط با بازار کار مهارتي ـ ايجاد رغبت در جامعه هدف جهت حرکت ـ استفاده از منابع انساني متخصص و متعهد در طول در مسير کارآفريني(خوداشتغالي، بروز زمينه مسير اشتغال پايدار و...