چکیده:
زمینه:
از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می شود و م ی تواند فرهنگ و اخلاق را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل مختلف بر تصمیم گیری خرید اخلاقی مصرف کننده در شرایط رکود است.
روش: پژوهش حاضر به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شده است. در بخش کیفی روش داده بنیاد بود. جامعه خبرگان شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه بازرگانی و مدیریت و نخبگان تجربی در صنع ت ماکارونی بودند که ۲۰ نفر از آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود و داده ها به روش کدگذاری تحلیل شدند. بخش کمی روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه مصرف کنندگان ماکارونی در ایران بود که ۳۸۴ نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه طراحی شده (از نتایج بخش کیفی) بود و داده ها به روش معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که از میان پنج عامل شناسایی شده، عوامل علی و عوامل مداخله گر بر تصمیم گیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود بیشترین نقش را دارند. از میان عوامل زمینه ای، امنیت، احتیاط و بودجه؛ از میان عوامل علی خانواده، شخصیت فرد و دیدگاه و نگرش فرد؛ از میان عوامل مداخله گر، تحریم، عوامل سیاسی و جنگ؛ از میا ن راهبردها، صرفه جویی، خرید کالای با ریسک کمتر و اولویت بندی خرید و از میان پیامدها، انبار شدن کالاها، بیکاری و تغییر رفتار مصرف کنندگان بالاترین اهمیت را در تصمیم گیری اخلاقی خرید مصرف کنندگان در شرایط رکود دارند.
نتیجه گیری: بی شک با ریشه کنی فقر و درصورتی که تحریم ها برداشته شوند و دولت سیاست های درست برای اقتصاد وضع کند و حمایت از بنگاه ها و سازمان های اخلاق مدار ، مصرف کنندگان در خرید خود به میزان بیشتری به مولفه های اخلاقی پایبند خواهند بود.
Background
The period of recession is also referred to as the period of recession and crisis and can affect culture and ethics. The purpose of this study is to investigate the role of various factors on consumer ethical purchasing decisions in a recession.
Method
The present study was conducted in combination (qualitative and quantitative). In the qualitative part, the data method was the foundation. The community of experts included university professors specializing in business and management and experimental elites in the pasta industry, 20 of whom were selected by snowball sampling method until saturation. The interview tools were semi-structured and the data were analyzed by coding method. The quantitative part was the descriptive-correlation method. The population of pasta consumers in Iran was 384 people who were selected by available means. The questionnaire was designed (from the results of the qualitative section) and the data were analyzed by structural equations.
Results
The results showed that among the five identified factors, causal and interfering factors have the most role in the ethical decision of consumers to buy in a recession. Among the underlying factors are security, prudence and budget; Among the causal factors of the family, the personality of the individual and the perspective and attitude of the individual; Among the intervening factors, sanctions, political factors and war; Among the strategies, saving, buying low-risk goods and prioritizing purchases, and among the consequences, warehousing, unemployment and changing consumer behavior are of the highest importance in the ethical decision of consumers to buy in a recession.
Conclusion
Undoubtedly, with the eradication of poverty and if the sanctions are lifted and the government sets the right policies for the economy and supports firms and ethical organizations, consumers will be more inclined to buy They will be morally committed.