چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رهبری تحولگرا بر فرایند آموزش و نوآوری یادگیری با نقش میانجی مدیریت دانش انجام شد. جامعه آماری آن موسسات آموزش عالی شهر شیراز (پاسارگاد، حافظ، زند، آپادانا، ارم، پیشتازان، فاطمیه و هنر) بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 126 نفر از روسای موسسات آموزش عالی، معاونین آموزشی، پژوهشی و فرایند آموزش موسسات آموزشی و مدیران گروههای درسی مرتبط با موضوع پژوهش بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه بود که جهت جمعآوری دادههای مربوط به متغیر رهبری تحولگرا از پرسشنامه استاندارد محمود آبادی (1392) استفاده شد. همچنین برای جمعآوری دادههای مربوط به متغیر فرایند آموزش از پرسشنامه استاندارد محمدی و قطرئی (1394)، متغیر یادگیری از پرسشنامه استاندارد تقی پور و همکاران (1393) و متغیر مدیریت دانش از پرسشنامه استاندارد الوانی و همکاران (1386) استفاده شد. بهمنظور سنجش روایی متغیرها از روش روایی محتوا استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها نرمافزار PLS میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده، رهبری تحولگرا به میزان 40 درصد بر فرایند آموزش، به میزان 29 درصد بر نوآوری یادگیری، به میزان 56 درصد بر مدیریت دانش تاثیر معناداری دارد؛ همچنین رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش به میزان 32 درصد بر فرایند آموزش تاثیر معنیداری دارد و به میزان 64 درصد بر نوآوری یادگیری تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: رهبری تحولگرا، فرایند آموزش، نوآوری یادگیری، مدیریت دانش مقدمه امروزه نظام آموزش عالي در هر كشوري از بزرگترين و پيچيده ترين دستاوردهاي بشري به شمار مي رود و مراکز آموزشی از جمله سامانه های پيچيده ای هستند که نیروی محرکه آگاهی بخش جوامع شناخته می شوند و در توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش عمده ایفا میکنند.
نتایج تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی برای فرضیات تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه اول: رهبری تحولگرا بر فرایند آموزش تأثیر معنیداری دارد.
یعنی رهبری تحولگرا بر فرایند آموزش تأثیر معنیداری دارد و لذا این فرضیه تحقیق تایید می شود.
یعنی رهبری تحولگرا بر مدیریت دانش تأثیر معنیداری دارد و لذا این فرضیه تحقیق تایید می شود.
یعنی رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش بر فرایند آموزش تأثیر معنیداری دارد و لذا این فرضیه تحقیق تایید می شود.
فرضیه پنجم: رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش بر نوآوری یادگیری تأثیر معنیداری دارد.
رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش بر نوآوری یادگیری تأثیر معنیداری دارد و لذا این فرضیه تحقیق تایید می شود.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های انجام شده نشان می دهد که رهبری تحولگرا به میزان 29 درصد بر نوآوری یادگیری در مؤسسات آموزش عالی شهر شیراز تأثیر دارد.
نتایج این پژوهش نشان داند که رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش به میزان 32 درصد بر فرایند آموزش تأثیر معنیداری دارد.
بر اساس نتایج بدست امده از پژوهش حاضر رهبری تحولگرا با نقش میانجی مدیریت دانش به میزان 64 درصد بر نوآوری یادگیری تأثیر دارد.