چکیده:
زمینه و هدف: امروزه رسانهها نقشی بیبدیل در شکلدهی افکار عمومی و توقعات، قضاوتها، نیاز و ... دارند، هدف از این تحقیق، ارائه الگوی همکاری و همراهی عمومی (با تأکید بر رسانه ملی) به منظور تثبیت راهبردهای اجتماعی است. روششناسی: پژوهش حاضر برای بررسی به روش دلفی، از بین رسانههای جمعی، صدا و سیمای ملی را به دلیل فراگیری انتخاب کرده است. جامعه آماری در پیمایش پژوهش، کلیه شهروندان ساکن شهر تهران در فاصله سنی 20 الی 64 سال است که با استفاده از فرمول کوکران نمونه معرفی از آنها انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده مورد آزمون قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون دوجملهای، همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون فریدمن استفاده شده است و همچنین به منظور تبیین مدل به روش مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافتهها: یافته نشان میدهند که مدل ارائه شده در این تحقیق، از قدرت تبیین مطلوبی برخوردار است؛ بهنحویکه الگوی مشارکت انتظامی جامعه یاد شده، 38 درصد تغییرات در میزان تثبیت ویژگیهای مورد بررسی را در جامعه تبیین میکند و بقیه به عوامل دیگری غیر از برنامههای صدا و سیمای ملی مربوط میشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که برنامههای صدا و سیمای ملی نیاز به نیازسنجی فرهنگی منطبق با ارزشها و هنجارهای جامعه دارد تا بتواند نتایج مناسبتری در حوزه طرح تحول اجتماعی داشته باشد.
Background and objectives: The purpose of this paper is to present a pattern of cooperation and public communication, especially of the national media, in order to consolidate social strategies. According to the proposed model, mass media through the effective and secure socialization is the most important feature of an institutional practice. Methodology: Among the mass media, using the Delphi method, the present study has selected national media for their widespread broadcast. The statistical population of the study was all citizens living in Tehran between the ages of 20 to 64 years old that were selected using the Cochran formula. They were selected and examined through simple random sampling. Findings and results: In order to explain the model, using the structural equation modeling, the LISREL software has been used. The results of the test showed that the model had a good explanation power, in a way that the law enforcement partnership pattern explained 38 percent of the changes in the degree of consolidation of the characteristics studied in the community, and the rest were related to factors other than national media (broadcasting) programs. The results of the study showed that national broadcasting programs need to have a cultural needs assessment in line with the values and norms of the society in order to achieve the desired results.
خلاصه ماشینی:
امروزه رسانه هاي جمعي و از ميان آنها صدا و سيماي ملي با جايگاه و نقشي که در جامعه دارند، ميتوانند به عنوان يکي از مهم ترين عوامل و تسريع کنندههاي تثبيت برنامه هاي راهبردي يک جامعه قلمداد شوند و تحقيق حاضر نيز با هدف طراحي و تبيين الگوي مناسب و مؤثر در طرح تحول نگاشته شده است .
طرح تحول اجتماعي با دارا بودن اهداف مهمي هم چون؛ گسترش عفاف و سلامت اجتماعي، نظم و قانونگرايي، توسعه معروف، پرهيز از نمادهاي فرهنگ مهاجم ، غيرت اجتماعي، حمايت از ضابطان انتظامي، دفاع از آزاديهاي مشروع، نمايش الگوهاي دينداري، تعهد به ارزشهاي مقبول و حاکم بر کشور و مفتخر به اخلاق اجتماعي، مستلزم نهادينه شدن ويژگيهاي مطلوب در ميان افراد جامعه است ؛ چرا که اهداف مزبور در خلاء و به خودي خود تحقق نخواهند يافت و تا زماني که عزم و اراده عمومي و اجماع ملي در اين خصوص نباشد، نميتوان انتظار تحقق اهداف طرح را داشت .
پس رسانه هاي جمعي از طريق برجسته سازي چارچوبهاي سه گانه مزبور ميتوانند به تثبيت رفتارها و ويژگيهاي مطلوب و مورد انتظار طراحان طرح تحول اجتماعي در ناجا منجر شوند و اين موضوع، هدف اصلي پژوهش حاضر بوده است .
انطباق نهادي %62 انطباق فرهنگي ٤٨% انطباق محتوايي جامعه جامعه رسانه %29 نمودار شماره ٤: آزمون تحليل مسير بر اساس متغيرهاي اصلي پژوهش بر اساس مدل بالا مشخص است که انطباق محتوايي رسانه با اهداف و ويژگيهاي مورد انتظار طراحان طرح تحول اجتماعي (عفاف و سلامت اجتماعي، نظم و قانونگرايي و تعهد به ارزشهاي مقبول وحاکم بر کشور) بر سازگاري فرهنگي جامعه با همان ويژگيها تأثير مثبت و مستقيم داشته و اين تأثير به ميزان ٤٨ درصد است .
The Popular Press and the social change strategic Practices Organization Studies, Vol 21, pp.