چکیده:
زمینه و هدف: سرمایه روانشناختی مفهومی است که با الهام از روانشناسی مثبتگرا و با ترکیب حالتهای روانشناختی مثبت قابل توسعه و سازمان مثبتگرا مطرح شده است و انضباط از ارکان اصلی پایداری و تداوم هر حوزهای است و ضرورت انضباط در تمامی جوامع انسانی بهشدت احساس میشود؛ بنابراین این پژوهش درصدد بررسی روابط حاکم بین دو مقوله سرمایه روانشناختی و نهادینه شدن انضباط در مراکز آموزش ناجا است. روششناسی: روش پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از منظر روش اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل سربازان آموزشی مرکز آموزش شهید باهنر ناجا استان کرمان در سال 1393بوده و با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 260 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات و دادهها در این پژوهش، کتابخانهای و پیمایشی است و ابزار گردآوری در این روشها نیز به ترتیب، فیشبرداری و پرسشنامه محققساخته است. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین ابعاد سرمایه روانشناختی و نهادینه شدن انضباط وجود داشته و بهترتیب مؤلفههای امیدواری 685/0، تابآوری 679/0 و خودکارآمدی 671/0 بیشترین رابطه مثبت و معنیدار و مؤلفه خوشبینی 485/0کمترین رابطه معنیداری را بهخود اختصاص داده است .
Background and objectives: Psychological capital is a concept inspired by positivist psychology and with the combination of positive and expandable psychological states and the positivist organization, and discipline is the main pillar of the sustainability of each field, and the necessity of discipline is felt in all human societies; therefore, this research seeks to study the governing relationships between the two categories of psychological capital and the Internalization of discipline in I.R.I Police Training centers. Methodology: In terms of its objectives, this research is of an applied research type and a descriptive-survey study. The statistical population of this study consisted of the trainee soldiers of Shahid Bahonar Training Center of I.R.I Police in Kerman province in 2014. According to the type of research and number of variables studied, 260 individuals were selected randomly using cluster random sampling method. The method of collecting data in this research is library and survey studies and the tools for collecting these data are note-taking and researcher-made questionnaire, respectively. Findings and results: The results of this study showed that there was a positive and significant relationship between the dimensions of the psychological capital and the internalization of discipline. The components of hopefulness (.685), resilience (.679) and self-efficacy (.671) had the most positive and significant relationship, respectively, and the component of optimism (.485) had the least significant relationship.
خلاصه ماشینی:
فرماندهان و مربيان آموزشي براي تعليم انضباطپذيري در يگانهاي آموزشي خود به صورت سليقه اي با استفاده از آيين نامه انضباطي که آنهم داراي شدت و ضعف در اعمال اقدامات کنترلي ابواب جمعي در بين فرماندهان متفاوت بوده که گاها نتيجه مثبت در پي خواهد داشت ، اما اين شيوه هميشه کارايي لازم را نداشته ، چرا که در هر اجتماعي افرادي پيدا خواهند شد که علائم نابهنجاري (بيانضباطي يا بزهکاري) شخصيتي داشته که نميتوانند با هنجارهاي اجتماعي سازگاري پيدا کنند که اين امر باعث تنش بين فرماندهان و مربيان صفي با سربازان آموزشي خواهد شد که اين امر تبعات منفي از جمله کاهش اشرافيت و اقتدار و انگيزه خدمتي در بين فرماندهان صفي يگانهاي آموزشي دربردارد و بعضا موجب تشکيل پروندههاي قضايي شده که از کارايي کارکنان آموزشي کاسته و از طرف ديگر باعث زير سؤال رفتن عزت و اقتدار سازمان در بين خانوادههاي سربازان خواهد شد؛ بنابراين اهميت دارد تا پژوهش هايي در راستاي شيوههاي اعمال انضباط در مراکز آموزشي به منظور شناسايي عوامل تأثيرگذار در نهادينه شدن انضباط و استقرار نظم و انضباط صورت گيرد، نظر به اين که رفتار نظامي کارکنان وظيفه در مراکز آموزشي شکل خواهد گرفت و اعمال و رفتار دوساله خدمتي آنان را تحت الشعاع قرار خواهد داد، چنانچه مراکز آموزشي ناجا بتوانند در زمانيکه کارکنان وظيفه تحت تعليم و تربيت هستند، اين مشکلات را رفع کنند به توفيقي بزرگ دست يافته اند، در غير اين صورت براي رفع اين معايب بايد هزينه و زمان بسياري صرف شود؛ با اين وصف اين سؤال مطرح خواهد شد که چگونه ميتوان نسبت به شناسايي شيوه جديد بر اعمال انضباط دست پيدا کرد که در اشرافيت و اقتدار بخشيدن به فرماندهان و مربيان آموزشي آنان را ياري دهد و هزينه هاي جانبي وارده به سازمان در بعد نيروي انساني را به حداقل برساند؛ بنابراين در اين پژوهش به بررسي نقش سرمايه روانشناختي کارکنان در نهادينه سازي انضباط در مراکز آموزش پرداخته ميشود.