چکیده:
زمینه و هدف: با توجه به بالا بودن آمارهای تلفات ناشی از سوانح ترافیکی( 51% در صحنه و 49% انتقال به بیمارستان) و آمارهای تخلفات جرائم راهنمایی و رانندگی، هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر قانونگریزی راکبین موتورسیکلت شهر تهران است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر شیوههای گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. واحد تحلیل یا نمونه 90 نفر از متخلفان به قانون میباشند که در محدوده جغرافیایی شهر تهران مرتکب آن شدهاند و از این رهگذر جریمههایی متوجه آنان شده است.
یافتهها:براساس یافتههای تحقیق از بین عوامل مورد بررسی؛ آشفتگی در رتبه اول؛ تبعیض دوم؛ رفاه اجتماعی سوم؛ فردگرایی چهارم؛ تربیت دوران کودکی پنجم؛ عدم آگاهی به قانون ششم؛ وضعیت خانوادگی هفتم؛ خشونت رفتاری هشتم؛ آگاهی به تأثیر قانون نهم و آگاهی به تأثیر رسانهها در رتبه دهم قرار میگیرند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصله با اعمال یک برنامهریزی صحیح بر پایه دیدگاهی که منتج از مشکلات و معضلات موجود است و نیز با در نظر گرفتن شرایط آتی میتوان شاهد ارتقای کیفی و کمی موتورسیکلت-ها و کاهش معضلات آن بود؛ ضمن آنکه مناسبسازی وضعیت جابهجایی موتورسیکلتها، کاهش هزینههای زیادی را در ابعاد مختلف که سهم عمدۀ آن متأثر از بهبود حجم تردد در شبکه معابر است را به همراه خواهد داشت.
Background and objectives: Due to the high number of traffic accident fatalities (51% at the scene and 49% during hospital transfer) and traffic crime statistics, it is necessary to conduct this investigation. The purpose of this study was to identify and prioritize sociological factors affecting the lawlessness of motorcycle riders in Tehran. Methodology: In terms of its objectives, this study is of an applied research type and in terms of data collection procedure it is a descriptive-survey study. The analysis or sample unit consists of 90 law violators who have violated the rules in the geographical area of the city of Tehran and have thus been fined. Findings: Based on the findings of the study, the factors are prioritized as follows: first, turmoil; second, discrimination; third, social welfare; fourth, individualism; fifth, childhood upbringing; sixth, law ignorance, seventh, family status, eighth, behavior violence, ninth, awareness of the law effect, tenth, awareness of media influence. Results: Based on the results obtained by applying proper planning based on the approach that results from the existing problems, as well as considering the future conditions we can witness the improvement of the quality and quantity of motorcycles and reduce its problems. In addition, optimizing the status of motorcycles displacement would cause costs reduction in different dimensions whose major contribution is to improve the traffic density in the network of passages.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: براساس يافته هاي تحقيق از بين عوامل مورد بررسي؛ آشفتگي در رتبه اول ؛ تبعيض دوم ؛ رفاه اجتماعي سوم ؛ فردگرايي چهارم ؛ تربيت دوران کودکي پنجم ؛ عدم آگاهي به قانون ششم ؛ وضعيت خانوادگي هفتم ؛ خشونت رفتاري هشتم ؛ آگاهي به تأثير قانون نهم و آگاهي به تأثير رسانه ها در رتبه دهم قرار ميگيرند.
جدول شماره ٤- مقادير ضريب مسير و T-Value خشونت رفتاري بر قانون گريزي (تخلف ) نتيجه T- Value ضرايب مسير عامل وابسته عامل مستقل تأييد ١٩/٣٩٨ ٠/١١٦ قانون گريزي (تخلف ) خشونت رفتاري با توجه به جدول فوق مشخص است که تبعيض رفتاري با ضريب مسير ٠/١١٦ و مقدار t برابر ١٩/٣٩٨ بر قانون گريزي (تخلف ) تأثير مثبت و معنيدار دارد.
جدول شماره ٧ : مقادير ضريب مسير و T-Value رفاه اجتماعي بر قانون گريزي (تخلف ) نتيجه T- Value ضرايب مسير عامل وابسته عامل مستقل تأييد ٢٢/٣٣٥ ٠/١١٣ قانون گريزي (تخلف ) شيوه تربيت دوران کودکي جدول فوق نشان ميدهد که ضريب معنيداري مسير ميان متغير شيوه تربيت دوران کودکي و قانون گريزي (تخلف ) از ١/٩٦ بيشتر است (٢٢/٣٣٥).
جدول شماره ٩ - مقادير ضريب مسير و T-Value رفاه اجتماعي بر قانون گريزي (تخلف ) نتيجه T- Value ضرايب مسير عامل وابسته عامل مستقل تأييد ٢٣/٣٤١ ٠/١١٧ قانون گريزي (تخلف ) فردگرايي جدول فوق نشان ميدهد که ضريب معنيداري مسير ميان متغير فردگرايي و قانون گريزي (تخلف ) از ١/٩٦ بيشتر است (٢٣/٣٤١).