چکیده:
نگاه به آینده و جهت حرکت مکاتب مختلف دینی نشأت گرفته از ایدئولوژی حاکم بر آنهاست. تشکیل حکومت جهانی در دو مکتب یهود و اسلام نیز برخاسته از این نگاه میباشد. در این مقاله برای فهم این موضوع برای شناخت رویکرد حاکم در هر دو مکتب با روش تحلیل محتوای کیفی پس از بررسی سه مفهوم آرمانشهر، موعود و آخرالزمان، از این منظر که کدام مکتب در سطح جهانی با چه ویژگیهایی بهتر میتواند بشریت را به سمت ساخت آینده مطلوب راهنمایی کند، ویژگیهای مهم ادعا شده در تشکیل حکومت جهانی دو مکتب یهود و اسلام استخراج و با یکدیگر مقایسه گردید. مهمترین ویژگیهای مشترک شامل هفت ویژگی و مهمترین تفاوتها نیز شش ویژگی میباشد. در ویژگیهای مورد نیاز به منظور برخوردای یک مکتب برای تشکیل حکومت واحد جهانی در آخرالزمان، با بررسی در ویژگیهای مطرح شده برای هر دو حکومت جهانی یهود و اسلام در آینده، مکتب اسلام ظرفیت ، استعداد و خصوصیتهای برتر و والاتری نسبت به تشکیل حکومت در سطح جهان را دارا میباشد و بدون جهتگیری سیاسی نسبت به قوم و یا نژادی خاص در پی تحقق عدالت در همه شئون جامعه میباشد.
Looking to the future and the direction of the movement of different religious schools is derived from the ideology that governs them. The formation of a world government in both the Jewish and Islamic schools also stems from this view. In this article, in order to understand this issue, to recognize the prevailing approach in both schools by qualitative content analysis method, after examining the three concepts of utopia, the promised and the apocalypse, from the perspective of which school in the world can build humanity better. To guide the favorable future, the important features claimed in the formation of the world government of the two schools of Judaism and Islam were extracted and compared with each other. The most important common features include seven features and the most important differences are six features. In terms of the features required for a school to form a single world government in the end of time, by examining the features proposed for both the Jewish and Islamic world governments in the future, the school of Islam has higher and higher capacity, talent and characteristics than the formation of a government at the level He owns the world and without political orientation towards a specific nation or race, he seeks to achieve justice in all the affairs of the society.
خلاصه ماشینی:
به برخي از مهـم تـرين پـژوهش هـا کـه در طـي ساليان اخير در ارتباط با موضوع بحث ما انجام پذيرفته است ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود: ٤٠ سال سوم | شماره دوم | تابستان ١٤٠١ در پژوهشي بـا عنـوان وعـده هـاي آخرالزمـاني و موعـودگرايي در آيـين يهـود (کريمـينيـا و همکاران ، ١٣٩٩) با رويکرد تاريخي توصيفي- تحليلي نظرات آيين يهود و نه همـه اديـان آسـماني درباره انتظار موعود و مصلح کل موردبررسي قرار گرفتـه و همچنـين کيفيـت ظهـور مصـلح يهـود به عنوان پيش زمينه تشکيل حکومت جهاني يهود يکي از بخش هاي اصلي اين پـژوهش بـه حسـاب ميآيد.
در پژوهشي با عنوان بررسي انديشه نجات و موعودباوري در اديان (جباري، ١٣٩٨) با رويکـرد توصيفي- تحليلي از منابع دسته اول ادياني به بررسي انديشه نجات و موعودباوري در ميـان تمـامي اديان ابراهيمي و غير ابراهيمي پرداخته است و نتيجه گيري نموده اسـت کـه انديشـه منجـي موعـود يکي از مهم ترين باورهايي است که معتقدان بسياري از اديان در جهان را به سوي خود جلب نموده و موجـب اميـدآفريني و نگرشـي روشـن بـه آينـده از آن ، در ميـان اديـان خواهـد بـود کـه خـود زمينه سازي تشکيل حکومت واحد جهاني در آينده را فراهم مينمايد.
نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٤١ در پژوهشي با عنوان بررسي تشابهات کارويژه هاي حکومـت موعـود در انديشـه شـيعه و يهـود (معين نجف آبادي، ١٣٩٠) سعي شده است کـارويژه هـاي حکومـت موعـود در آينـده بـه صـورت ملموس تر و مطابق با ساختارهاي امروزي بررسي شود و در ضمن ، به مقايسه و تطبيق دو مکتـب در اين زمينه پرداخته تا بدين وسيله تشابهات اين دو نگرش به عنوان دو مکتب الهي به شکل روشن تري بيان شود.