چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش در مدارس است. این پژوهش کیفی است و از روش دادهبنیاد نظاممند (سیستماتیک) استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شاملِ استادان تعلیموتربیت در دانشگاههای ایران و کارشناسان و مدیران نخبۀ آموزشی در وزارت آموزشوپرورش و در مدارس و مؤسسات آموزشی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بودهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است و با ۱۶ نفر تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. برای بررسی اعتبار و روایی دادهها، برای بازبینی به مشارکتکنندگان ارائه شدند و با توجه به نظرهای آنان اصلاحات لازم صورت گرفت. درنهایت، از خبرگانی که در مصاحبهها شرکت نکردند کمک گرفته شد. سپس عبارات درون مصاحبهها پیادهسازی شدند و مفاهیم و مقولات با روش کدگذاری باز و محوری و انتخابی طبقهبندی شدند. ازاینرو، ۸۵ کد باز و 17 کد محوری در نظر گرفته شد. در مرحلۀ کدگذاریِ انتخابی چهار عاملِ مؤثر شاملِ فرهنگ سازمانی، ویژگیهای کارکنان، برنامهمحوری با نگرش نظاممند و مدیریت منابع انسانی تبیین شدند.
The purpose of this study is to identify the factors affecting the establishment of knowledge management in schools. This research is qualitative and to do it, the data method of systematic foundation has been used. The statistical population of the study was professors of education in Iranian universities and experts and elite educational managers in the Ministry of Education and in schools and educational institutions in the academic year 1399-1400. In this study, purposive sampling method was used and 16 people were interviewed until reaching theoretical saturation. In order to check the validity and reliability of the data, we presented them to the participants for review, and the necessary corrections were made according to their opinions, and finally, we enlisted the help of non-participating experts in the interviews. Then, the expressions in the interviews were implemented and by open and pivotal and selective coding method, classification concepts and categories, 85 open codes and 17 pivotal codes were considered. System and human resource management were explained.