چکیده:
معلم اساسیترین عنصر در نظام آموزشوپرورش محسوب میشود و میزان صلاحیت حرفهای، کارآمدی، علاقهمندی و تسلط حرفهایِ او در کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری اثری تعیینکننده دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی صلاحیتهای معلمان ابتدایی و متوسطه با استفاده از مرور تلفیقی پژوهشهای معتبر در حوزۀ سنجش این سازه بود. به این منظور، جستوجوی پایگاههای الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی با هدف استخراج پژوهشهای مربوط به سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان انجام شد. جستوجوی این پایگاهها در فاصلۀ دی و بهمن 1399 انجام شد. از مجموع 100 رسالۀ دکتری، طرح پژوهشی و مقالۀ فارسی چاپشده از سالهای 1385 تا 1399 تعداد 22 پژوهش (15 مقاله، 4 طرح پژوهشی و 3 رسالۀ دکتری) حائز شرایط لازم شناخته شدند. تحلیل این متون با روش مرور تلفیقی انجام شد و رویۀ پیشنهادی ویتمور و نالف، پس از کدگذاری، در چهار بُعدِ صلاحیتهای دانشی، مهارتی، نگرشی/ ارزشی و شخصیتی/ اخلاقی در سه سطح (بالاتر، در حد و پایینتر از متوسط) دستهبندی شد. بر اساس یافتهها، درمجموع معلمان در بُعد دانشی در سطح متوسطی قرار داشتند. همچنین در بُعد مهارتی ازجمله مدیریت کلاس، برنامهریزی و سازماندهی فرصتهای یادگیری، روشهای تدریس فعال و اجزای تدریس ازجمله ارزشیابی و نیز کاربرد فناوری در فرایند یاددهی ـ یادگیری پایینتر از متوسط قرار داشتند. اما در بُعد نگرشی/ ارزشی و همچنین در بُعد شخصیتی/ اخلاقی در سطح بالاتر از متوسط بودند. با توجه به نتایج مطالعۀ حاضر، به توسعه و ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان با برنامهریزی نظاممند و مبتنی بر اسناد تحولی و پژوهشهای علمی احساس نیاز میشود.
Teachers play a vital role in educational system and their competencies, self-efficacy, interests, professional mastery and knowledge would determine the quality of teaching process. This study was aimed at determining current situation of teachers in terms of competencies using integrative review of Iranian reliable studies. Out of 100 theses, dissertations, articles and research projects (printed during 2006-2021) 22 cases (15 articles, 4 research projects and 3 dissertations) were screened based on research criteria. Whittemore and Knafl’s integrative review method guided the analysis. Open coding, categorizing relevant codes and themes resulted in 4 dimensions of competencies (knowledge, skill, value/attitude and personality) and 3 grading levels. The results showed that teachers are ranked average in knowledge. In dimension of skills (including class management, planning and organizing learning opportunities, active teaching methods and elements like assessment as well as using technologies in teaching process) they were ranked lower than average. However, teachers were above average in terms of value/attitude and personality. It was concluded that determining standards and dimensions of competencies of teachers (based on Fundamental Document for Developing Educational System) is vital in empowering teachers’ competencies and valued function of educational system needs systematic, long-term, organized and research-based planning.