چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای شفقت خود و بهشیاری در رابطه بین استرس ادراکشده و سلامت روانی-جسمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادین و از منظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی 1398-99 دانشگاه تهران بود که تعداد 249 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای استرس ادراکشده (PSS، کوهن و همکاران، 1997)، اضطراب و افسردگی (CCAS، کستلو و کمری، 1967)، فهرست علائم بدنی بارتون و همکاران (1989)، مقیاس پنجوجهی بهشیاری (FFMQ، بائر و همکاران، 2006) و مقیاس شفقت خود نف (2003) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر و نرمافزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد استرس ادراکشده بهصورت منفی بهشیاری و شفقت خود را پیشبینی میکند و این دو نیز بهصورت منفی پیشبینی کننده علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب هستند (01/0p). همچنین مدلهای جداگانه نشان داد که بهشیاری و شفقت خود، در رابطه بین استرس و علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب نقش واسطهای دارند (01/0p). با این حال هنگام ورود همزمان متغیرهای بهشیاری و شفقت خود بعنوان واسطه، مدل تحلیل مسیر نشان داد که شفقت خود نقش واسطهای خود را بر هر سه متغیر علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب حفظ کرده، درحالیکه نقش واسطهای بهشیاری تنها بر اضطراب باقی ماند. میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش تاثیر استرس ادراک شده بر سلامت روانی-جسمانی دانشجویان می توان بر تقویت شفقت خود متمرکز شد.
This study aims to investigate the mediating role of self-compassion and mindfulness in the relationship between perceived stress and psychological and physical health. This paper is applied in terms of purpose and is correlational in terms of method. Two hundred forty-nine senior undergraduate students were selected via convenience sampling and filled in The Perceived Stress Scale (PSS, Cohen et al, 1997), The Anxiety and Depression scale (CCAS, Costello, & Comrey, 1967), The Physical Symptom Checklist of Bartone (1989), The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ, Baer et al, 2006), and the Self-compassion Scale (Neff, 2003). The data were analyzed by path analysis model and Amos software. Results showed that perceived stress predicted self-compassion and mindfulness negatively and both of them predicted physical symptoms, anxiety, and depression negatively (p It can be concluded that in order to reduce the effect of perceived stress on students' mental and physical health, we can focus on strengthening self-compassion.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 نقش واسطه اي شفقت خود و بهشياري در رابطه بين استرس ادراکشده و سلامت رواني - جسماني The Mediating Role of Self-Compassion and Mindfulness in Relationship between Perceived Stress and Psychological and Physical Health حانيه چاوشي Haniyeh Chavoshi M.
Two آماري پژوهش کليه دانشجويان سال آخر مقطع کارشناسي ١٣٩٨-٩٩ hundred forty-nine senior undergraduate students were دانشگاه تهران بود که تعداد ٢٤٩ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند selected via convenience sampling and filled in The Perceived Stress Scale (PSS, Cohen et al, 1997), The و به مقياس هاي استرس ادراکشده (PSS، کوهن و همکاران ، ١٩٩٧)، Anxiety and Depression scale (CCAS, Costello, & اضطراب و افسردگي (CCAS، کستلو و کمري، ١٩٦٧)، فهرست علائم Comrey, 1967), The Physical Symptom Checklist of Bartone (1989), The Five Facet Mindfulness بدني بارتون و همکاران (١٩٨٩)، مقياس پنج وجهي بهشياري (FFMQ، Questionnaire (FFMQ, Baer et al, 2006), and the Self-بائر و همکاران ، ٢٠٠٦) و مقياس شفقت خود نف (٢٠٠٣) پاسخ دادند.
همچنين models indicated that self-compassion and مدل هاي جداگانه نشان داد که بهشياري و شفقت خود، در رابطه بين mindfulness have a mediating role in the relationship between perceived stress, physical symptoms, anxiety, استرس و علائم جسماني و افسردگي و اضطراب نقش واسطه اي دارند and depression (p p).
Murphy 16 , Christoe-Frazier, & Johnson نقش واسطه اي شفقت خود و بهشياري در رابطه بين استرس ادراکشده و سلامت رواني -جسماني The Mediating Role of Self-Compassion and Mindfulness in Relationship between Perceived Stress and Psychological ...