چکیده:
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای استرس در ارتباط با مهارت حل مساله و فرسودگی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر بنیادی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 330 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی(2002ABQ-)، پرسشنامه حل مسئله (1982PSQ-) و پرسشنامه استرس ادراکشده(SSP-1983) گردآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اثر مستقیم مهارت حل مساله بر استرس و فرسودگی تحصیلی در سطح (001/0>P) معنیدار است. همچنین اثر مستقیم استرس بر فرسودگی تحصیلی معنیدار است، که نشان میدهد با افزایش استرس میزان فرسودگی تحصیلی نیز افزایش مییابد. بنابراین مدل از برازش مطلوبی برخوردار است که باتوجه به آن میتوان گفت که مهارت حل مساله با میانجیگیری استرس (کاهش استرس توسط مهارت حل مساله) میتواند باعث کاهش فرسودگی تحصیلی شود. بر این اساس میتوان گفت با افزایش استرس در دانشجویان مهارت حل مساله آنان کاهش و فرسودگی تحصیلی افزایش مییابد.
The purpose of this study was to determine the mediating role of stress in relation to problem-solving skills and academic burnout. The present research method was based on correlation. For this purpose, 330 students of the social and behavioral sciences faculties of Tehran University were selected in the academic year 2020-2021 using available sampling. Data were collected using academic burnout questionnaires (ABQ-2002), problem-solving questionnaires (PSQ-1982), and Sale Stress Perceived (SSP-1983). In order to analyze the data, correlation and structural equation modeling were done. The results of the research show that the direct effect of problem-solving skills on stress and academic burnout is significant at the level of (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 نقش واسطه اي استرس در رابطه ميان مهارت حل مساله و فرسودگي تحصيلي The mediating role of stress in the relationship between problem-solving skills and academic burnout نيلوفر آقايي نژاد Niloofar Aghaeinejad M.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠١ پذيرش : مرداد ١٤٠١ ويرايش نهايي: آبان ١٤٠١ نقش واسطه اي استرس در رابطه ميان مهارت حل مساله و فرسودگي تحصيلي The mediating role of stress in the relationship between problem-solving skills and academic burnout مقدمه در سال هاي اخير، واژه فرسودگي ١ براي نشان دادن وضعيت خستگي عاطفي و رواني افراد در محل کار استفاده شده است (لاکوويدس 2 و همکاران ، ٢٠٠٣).
در واقع مهارت حل مساله فرايندي است 1 Burnout 2 Iacovides 3 Academic Burnout 4 David 5 Bresó 6 Yang 7 Garratt-Reed 8 Stress 9 Castellanos 10 Mimura & Griffiths 11 Lin & Huang 12 Survival theory and resource conservation 13 Głebocka & Lisowska 14 Problem Solving 15 Spence رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 که فرد از آن براي شناخت و کشف راه حل هاي سازگارانه به منظور رويارويي با مشکلات روزمره زندگي استفاده ميکند.
1 Academic burnout questionnaire 2 Salmela-Aro & Näätänen 3 Schaufeli 4 Problem solving questionnaire 5 Heppner & Petersen 6 Sacale Stress Perceived 7 Cohen رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 جدول ١: آماره هاي توصيفي و همبستگي ميان متغيرهاي پژوهش متغير ميانگين انحراف معيار کجي کشيد ١ ٢ ٣ گي ١.