چکیده:
حدیث «أصحابی کالنجوم» و برخی از احادیث مرتبط بدان، از سدههای دور مورد مناقشه و رد و اثبات، از حیث لفظ و متن ازسوی فریقین بودهاند و این مناقشات و مباحث، ضمن آثاری از علوم مختلف اسلامی یا بهطور مستقل در میراث اسلامی دیده میشوند و هرچند، اینحدیث و احادیث مرتبط بدان، از اهل سنت بوده و بیشتر مناقشات، توسط آنان صورت گرفته و مواضعی مختلف بلکه متعارض نسبت بدان داشتند، شیعه نیز همزمان، بدان واکنش نشان داده و ضمن شرکت در این مناقشات، مواضع و رویکردهایی بعضاً متعارض نسبت بدان داشته است. امّا این مناقشات و رویکردها چه بودند؟ اعتبار آنها چیست؟ و چه ثمرهای بر این مواضع و رویکردها مترتب است؟در اینمقاله، به روشی توصیفی‑تحلیلی و نیز کتابخانهای تلاش میشود ضمن ارائۀ تاریخیِ این مناقشات و مواضع شیعی، به پرسشهای بالا پاسخ داده و آشکار میکند که این مناقشات و رویکردها منسجم نبوده و مانند اهل سنّت، شامل رد، اثبات همراه با توجیه حدیث و احادیث مرتبط بدان است و دلایل رد آن توسط شیعیان بهعنوان حدیثی موضوع یا اثبات همراه با توجیه آن بهصورت تحدید معنای اصحاب، به اهل بیت(ع) یا اصحاب غیرمنحرف، بسیار بوده و مهمترین آنها، عدم عدالت مطلق صحابه، تعارض با تاریخ صدر اسلام، وجود احادیث معارض و استناد به نظرات منتقدان اهل سنت نسبت به این نوع احادیث است و هرچند که توجیهات شیعه نسبت به این حدیث، ممکن است قابل قبول باشد، امّا دلایل نفی و رد حدیث بهعنوان حدیثی موضوع، بسیار زیاد، محکم و تردیدناپذیرند و این توجیهات که متکی بر احادیثی چند از معصوم است، متأسفانه با تکیه بر حدیثی است که فی نفسه جعلی است که این امر خود بر مخدوشبودن بلکه جعلیبودن این احادیث توجیهگر میباشد.
The hadith of "my companions are like the stars" (Arabic: اصحابی کالنجوم, Romanized: Ashabi ka 'l-nujum) and some of the ahadith (Arabic: احادیث, singular: hadith) related to it have been disputed and refuted and proven in terms of wording and text by Shiʿa and Sunni for centuries and these conflicts of discussions are seen in different Islamic sciences or independently in Islamic heritage, and although this hadith and related ahadith are from Sunni sect and most of the disputes have been carried out by them [Sunni sect] and had different conflicted views and Shiʿa have reacted to it at the same time and while participating in these conflicts had approaches and positions which have been sometimes conflicting with it. But what were these conflicts and approaches? What are their credentials? And what are the consequences of these approaches and positions? It is attempted in this article by a descriptive-analytical and library method to answer the above questions while presenting historical disputes and Shiʿa positions and reveals that these conflicts and approaches are not coherent and include rejection and proof like Sunni sect, along with justification of hadith and ahadith related to it, and the reasons for rejecting it by Shiʿa as a fabricated hadith or proving it along with the definition of the meaning of "companions" (Arabic: اصحاب; ashab) to the companions Ahl al-Bayt (a) (Arabic: اهل البیت, lit. 'people of the house') or non-deviant companions were too many and the most important of them is lack of the absolute justice of the Companions, conflict with the early history of Islam, the existence of conflicting ahadith and citing the views of Sunni critics about such ahadith, and although Shiʿa justifications for this hadith may be acceptable, but, the reasons for rejecting the hadith as a fabricated hadith are very high, strong and unquestionable, and these justifications rely on a few ahadith from the Infallible (Arabic: المعصوم, al-Maʿsum), unfortunately, relying on a hadith that is forged and fake itself, which is justified by the distortion, but, also the fakeness of these ahadith.