چکیده:
پس از قرآن کریم، نهجالبلاغه، ارزشمندترین میراث فرهنگی اسلام است. تفاوت کلام علی(ع) و وجود تعارض ظاهری در پارهای از موارد، همواره با دیدگاههای متفاوتی روبهرو بوده است. بهطوری که بعضی از بزرگان شیعه و اهل سنت، صحت انتساب بعضی از سخنان به آنحضرت را مورد تشکیک قرار داده یا انکار کردهاند. با توجه به عصمت امام علی(ع) از خطا، فرض وقوع تضاد و تعارض در میان سخنان حضرت، غیر ممکن است؛ لذا باید کوشید با روشهای مقبول و متعارف، اینگونه احادیث را توجیه و عدم تعارض واقعی آنها را آشکار ساخت. این جستار درصدد است با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی، از طریق بررسی جغرافیای سخن و فضای صدور، ضمن تأکید بر اصالت احادیث، این حقیقت را روشن نماید که اختلاف میان روایات اینکتاب شریف، از نوع اختلاف ظاهری است که با شناخت فضای صدور آنها، قابل رفع خواهد بود. بررسی مواردی از کلام نهجالبلاغه چون؛ مدح و ذمّ دنیا، مدح و ذمّ کوفیان، مدح و ذمّ خلیفۀ دوم، مشروعیّت و عدم مشروعیّت خلیفۀ سوم، عصمت امام و اعتراف به خطا، نشان از آن دارد که تعارض ظاهری ایندوگونه بیان، ناشی از بیتوجهی به جغرافیای کلام و عدم دقت در شرایط اجتماعی و مقتضیات زمان صدور خطبهها و نامههای مورد نظر است.
Nahj al-Balagha (Arabic: نهج ٱلبلاغه Nahj al-Balaghah, 'The Path of Eloquence') is the most valuable cultural heritage of Islam after the Holy Quran. The difference in the words of Imam Ali (A.S.) and the existence of an apparent conflict in some cases have always faced different views. Some Shiʿa and Sunni scholars have denied or have doubted the authenticity of attributing some of his words to him. It is impossible to assume the occurrence of contradiction and conflict among Imam Ali’s words by considering Imam Ali's infallibility from sin. Therefore, we should try to justify such ahadith (Arabic: احادیث, singular: hadith) by acceptable and conventional methods and reveal their actual non-conflict. This article tries to use descriptive-analytical method, through examining the geography of speech and the situation of announcement, while emphasizing on the authenticity of ahadith to clarify the fact that the difference between the narrations of the Noble Book is an apparent difference that can be resolved by recognizing the situation of announcement of them. The study of some of the words of Nahj al-Balagha such as: The praise and disapproval (Arabic: مدح و ذم, Romanized: Madh wa Dhamm) of the world, the praise and disapproval of the people of Kufa (Arabic: الکوفه al-Kufah), the praise and disapproval of the Second Caliph, the legitimacy and illegitimacy of the Third Caliph, the infallibility of the Imam and the confession of mistake indicates that the apparent conflict of these two types of expression is due to neglecting for the geography of the word and inaccuracy in social conditions and the requirements of the time of pronouncing the sermons and letters.