چکیده:
مشکلات رفتاری کودکان، اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای کودک، خانواده و جامعه مشکلات زیادی را ایجاد میکنند. ریشه ی بسیاری از این مشکلات از دوره ی پیش از دبستان شروع شده و عدم توجه به آنها در مراحل بعدی رشد در نقش اختلالات جدی تر ظاهر میشوند. بدیهی است، پیشگیری این مشکلات رفتاری بسیار ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرآموزش مدیریت رفتاری والدین (PMT) و آموزش مهارتهای زندگی به کودکان به روش شناختی-رفتاری (CBT) در کاهش مشکلات برونی سازی کودکان پیش دبستان در منطقه ۱۱ تهران صورت گرفته است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کودکان ۶-۵ سال است که در پیش دبستانی دو سرای محله ی منطقه ی ۱۱ شهرداری شهر تهران در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ ثبت نام کرده بودند. این پیش دبستانی از ۶ سرای محله ی منطقه ۱۱ به شیوه ی در دسترس انتخاب شدند. حجم این جامعه آماری ۷۵ کودک پیش دبستانی بود. برای حجم نمونه این پژوهش، ۶۰ کودک پیش دبستانی که از طریق سیاهه رفتاری آخنباخ نمره بالاتری (۳۰ بالاتر یا T۶۰ بالاتر) در مشکلات رفتاری گرفته بودند از جامعه فوق انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در معرض دو متغیر مستقل "آموزش مدیریت رفتاری به والدین" و "آموزش مهارتهای زندگی به کودکان" قرار گرفت، در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ایی دریافت نکردند. بعد از اتمام آموزش، دوباره هر دو گروه با پس آزمون سیاهه رفتاری کودکان مورد اندازه گیری قرار گرفتند. جهت ارزیابی و جمع آوری دادهها از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (CBCL) که توسط مادران تکمیل شدند استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش پس از جمع آوری و استخراج، در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزش مدیریت رفتاری به والدین (PMT) و آموزش مهارتهای زندگی به کودکان با رویکرد شناختی-رفتاری (CBT) در کاهش مشکلات برونی سازی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد