چکیده:
آموزش الکترونیکی فعالیتهایی است که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از صوتی، تصویری، رایانهای و مجازی صورت میگیرد. هدف این پژوهش تبیین ابعاد و مولفههای آموزش الکترونیکی دافوس آجا با رویکرد تحلیل محتوا، بهمنظور فراهمآوردن محیطهای یادگیری الکترونیکی برای دانشجویان متقاضی ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه و تدارک فرصتهای آموزشی برابر برای آنان است. پژوهش حاضر با رویکرد (کیفی-تحلیل محتوا) انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش؛ شامل مدیران ارشد و اساتید دافوس آجا، خبرگان و اساتید دانشگاهی در حوزه آموزش الکترونیکی است. ابزار گردآوری دادهها اکتشافی – تحلیلی است که برای جمعآوری آن از مصاحبه نیمهساختاریافته با متخصصان آموزش از دور و دست اندر کارن یادگیری الکترونیکی دافوس آجا با سوألات باز استفاده گردید. پس از احصاء مولفههای آموزش الکترونیکی دافوس آجا با بیست نفر از متخصصان آموزش از دور و خبرگان دانشگاهی در حوزه آموزش الکترونیکی بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی مصاحبه گردید تا ابعاد و مولفههای موردنظر تبیین گردید. بهمنظور تحلیل اطلاعات گردآوریشده حاصل از دادههای مصاحبهها از روش کدگذاری برگرفته از تحلیل محتوا استفاده گردید و برای تجزیهوتحلیل آنها از منطق تحلیل کیفی و مقولهبندی اطلاعات از نرمافزار (Max QDA) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که الگوی آموزش الکترونیکی دافوس آجا از ده مؤلفه و بیست و شش شاخص تشکیل شده است. مولفههای دهگانه عبارتاند از: سازمان، پداگوژیک، فناوری، طراحی رابط کاربردی، ارزشیابی، مدیریت، خدمات پشتیبانی، ملاحظات اخلاقی و حقوقی، ارتقا بهرهوری دافوس آجا و ملاحظات امنیتی میباشد.بین آموزش مجازی و عملکرد تحصیلی نیز معنادار بود بطوریکه با افزایش استرس میزان تأثیر آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی کاهش و با کاهش استرس میزان این تاثیرگذاری افزایش داشت.
Electronic education is an activity using electronic tools, including audio, video, computer and virtual tools. This study aims to explain the dimensions and components of command and staff university of AJA (Dafoos) E-learning with the content analysis approach, in order to provide E-learning environments and equal educational opportunities for the students. In this mixed (qualitative-quantitative) research the method is applied in terms of purpose and descriptive- survey in nature. The statistical population includes Dafoos professors, experts and specialists in distance education. Data collected through an exploratory-analytical semi-structured interviews with distance education experts who were selected by purposeful snowball sampling. To analyze the data, the coding method derived from content analysis and the MAXQDA software were used. The results show that the E-learning model of Dafoos consists of ten components and twenty-six indicators. The ten components are: organization, pedagogy, technology, application interface design, evaluation, management, support services, ethical and legal considerations, improving the productivity of Dafoos and security considerations. Also, there is a significant relationship between virtual education and academic performance, so that with increasing stress, the effect of virtual education on academic performance decreased and with the reduction of stress, this effect increased.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش تبيين ابعاد و مولفه هاي آموزش الکترونيکي دافوس آجا با رويکرد تحليل محتوا، به منظور فراهم آوردن محيط هاي يادگيري الکترونيکي براي دانشجويان متقاضي ورود به مقاطع تحصيلات تکميلي اين دانشگاه و تدارک فرصت هاي آموزشي برابر براي آنان است .
اميد اســـت مطالب اين پژوهش براي علاقه مندان حوزه آموزش الکترونيکي دافوس آجا و جامعۀ آموزشي و پژوهشي ارتش جمهوري اسلامي ايران و ساير دانشگاه هاي نيروهاي مسلح مفيد واقع گردد.
در همين راستا مي توان به تحقيقات ذيل اشاره کرد: اژدري فام ، فرج اللهي ، سرمدي و همکاران (١٣٩٩) در پژوهشي با عنوان طراحي و اعتباريابي الگوي برنامه درسي مبتني بر يادگيري همراه با تأکيد بر الگوي اکرا در آموزش عالي به اين نتايج دست يافتند که ده مؤلفه و يک صد و دو شاخص که به ترتيب براي مؤلفه منطق و چرايي چهارده شاخص ، اهداف هشت شاخص ، محتوا و سازماندهي چهارده شاخص ، فعاليت هاي يادگيري نه شاخص ، نقش معلم پانزده شاخص ، مواد و منابع پانزده شاخص ، گروه بندي هفت شاخص ، مکان شش شاخص ، زمان چهار شاخص ، سنجش و ارزيابي ده شاخص استخراج شد و در گام آخر با استفاده از معادلات ساختاري اعتبارسنجي الگوي برنامه درسي مبتني بر يادگيري همراه با تأکيد بر الگوي اکرا در آموزش عالي انجام شد که نتايج حاکي از وجود پردازش مدل است .