چکیده:
مقاله حاضر با هدف «آسیبشناسی و اولویتبندی مطلوبیت برنامههای تربیتی-آموزشی نظامی با هدف تحول در آنها متناسب با تهدیدات و نیازهای عملیاتی روز یگانهای نزاجا» انجام شد. در همین راستا یک سؤال اصلی و پنج سؤال فرعی طراحی گردید. این پژوهشِ کاربردی، به روش توصیفی-پیمایشی و مقطعی انجام شد. جامعۀ پژوهش، شامل کلیه دستاندرکاران امر تربیت و آموزش در سطح نزاجا هستند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، مطلوب ارزیابی شد. اندازه نمونه آماری به میزان 78 خبره و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری بهصورت تصادفی انتخاب شد. برای مدلسازی از روش معادلات ساختاری با بهرهمندی از نرمافزار PLS و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. رتبهبندی سنجههای ارزیابی بر اساس آزمون فریدمن انجام شد. نتایج نشان میدهد سنجههای ارزیابی تخصصی در سه حوزه «برنامههای تربیتی-آموزشی کنونی نزاجا در زمینه ارتقای مهارتهای فردی (نظیر: قدرت بیان، فن سخنوری و توانایی در نگارش نظامی)»، «برنامههای تربیتی-آموزشی کنونی نزاجا در زمینه ارتقای مهارتهای فنی (نظیر: آشنایی با جنگافزارهای سبک و نیمهسنگین و سایر مهارتهای فنی موردنیاز در محیطهای عملیاتی)» و «برنامههای تربیتی-آموزشی کنونی نزاجا در زمینه ارتقای صفات مثبت سازمانی (نظیر: روحیه قناعت در سازمان و ترجیح امور سازمانی به منافع شخصی) که در حال حاضر دارای وضعیت «نسبتاً مطلوب» در سطح یگانهای نزاجا هستند؛ بهمنظور متناسبسازی برنامههای تربیت-آموزشی با تهدیدات و نیازهای عملیاتی روز یگانهای نزاجا، دارای بالاترین اولویت تحولی هستند.
This study aims to diagnose and prioritize the desirability of military educational -training programs to modify them according to the threats and operational needs of the Ground force (Nezaja) units. To this end, one main question and five sub-questions were designed. In this applied research the method is descriptive-survey and cross-sectional. 78 experts of educational and training field were selected through theoretical saturation from among all experts of Nazaja; then, a valid and reliable researcher-made questionnaire was conducted among them. Structural equations method was used for modeling with PLS software and SPSS software was used for data analysis. The ranking of evaluation parameters was done based on Friedman's test. The results show that the specialized evaluation measures in three fields have the highest modify priority: "Nezaja's current educational-training programs in the field of improving individual skills (for example: power of expression, power of speech and ability in military writing)"; "Nezaja's current educational-training programs in the field of technical skills improvement" For example: Familiarity with light and semi-heavy weapons and other technical skills required in operational environments); and "Nezaja's current educational- training programs in the field of promoting positive organizational traits (for example: the spirit of contentment in the organization and the preference of organizational affairs over personal interests)". Although these fields currently have a "relatively favorable" status at the Nezaja units; to adjust the educational-training programs to the threats and operational needs of the operational units, they need to modify.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش الف ) يافته هاي توصيفي نتايج تجزيه وتحليل سؤالات بسته ميزان مطلوبيت هر يک از سؤالات بسته پرسشنامه به شرح جدول ذيل تعيين ميگردد: جدول ٤: ميزان مطلوبيت بر اساس طيف بازرگان و همکاران (سرمد، بازرگان ، حجازي، ١٣٨٦) وضعيت طيف نامطلوب نسبتا مطلوب مطلوب مقدار دامنۀ ميانگين ١ تا ٢,٣٣ ٢,٣٤ تا ٣,٦٦ ٣,٦٧ تا ٥ نتايج ارزيابي برنامه هاي تربيتي-آموزشي نزاجا با هدف تحول در آنها امروزه نيز عامل آموزش به عنوان اولين اولويت در ميان اولويت هاي ده گانه عوامل نرم افزاري توان رزمي در جنگ هاي غيرخطي (رزم زميني) شناخته شده است (حسن پور و رضالو؛ ١٣٩٨).
نتايج زير حاصل استنباط منطقي از تجزيه وتحليل آماري داده هاي بدست آمده از اجراي پژوهش ميباشد: ١- فرضيه شماره ١ تحقيق که در آن عنوان شده بود که «هم راستا بودن برنامه هاي تربيتي - آموزشي نزاجا با رشد و توسعه فردي» بر «ارتقاي عمليات مهارت افزاي رسته اي، فني و عملياتي کارکنان » اثرگذار است مورد تأييد قرار گرفت .
٣- فرضيه شماره ٣ تحقيق که در آن عنوان شده بود که «هم راستا بودن برنامه هاي تربيتي - آموزشي نزاجا با اهداف سازماني» بر «توسعه صفات مثبت سازماني کارکنان » اثرگذار است مورد تأييد قرار گرفت .